Svenska åttondeklassare presterar på toppnivå i samhällsfrågor. I ett internationellt kunskapstest placerar sig Sverige på andra plats. Men ännu en gång visar svensk skola stora resultatskillnader beroende på elevens bakgrund – och anmärkningsvärt stora skillnader mellan tjejer och killar.
Minoritetsexperten Lennart Rohdin kritiserar Skolverkets beslut att radera de nationella minoriteterna ur grundskolans kursplan i historia. Förra året samlades undervisningen om Sveriges nationella minoriteter till ämnet samhällskunskap.
I de senaste kursplanerna för ämnet samhällskunskap, står det att grundskolorna ska lära ut om Sveriges fem nationella minoriteter. Enligt Jörgen Mattlar, som har forskat om läroböcker, är ändå informationen om dessa näst intill frånvarande i samhällskunskapsböckerna.
Gymnasieungdomar kommer inte att få lära sig mer om privatekonomi, enligt Skolverkets förslag till reform för 2025. Men intresset hos eleverna själva är stort, visar en undersökning.
Hur fungerar lån och ränta? Privatekonomi bör vara ett eget ämne i skolan. Det anser organisationen Ung privatekonomi som lägger fram ett förslag till Skolverket.
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot skolors insatser för arbetet med kontroversiella frågor i undervisningen, i ämnena samhällskunskap och biologi årskurs 8 och 9. (pdf)
Skolinspektionen publicerade 2022 en granskning av hur 30 skolor arbetade med kontroversiella frågor i undervisningen. I en uppföljning redovisar nu många av skolorna en rad åtgärder för att ta upp och hantera kontroversiella frågor bättre.
Inför riksdagsvalet förra hösten skrev sexorna på Värner Rydénskolan i Malmö mer än vanligt. De deltog i en insändartävling som Minibladet utlyst. Lärarna Hilda Kraft och Anita Kandeläng har med framgång använt sig av tidningen i sin undervisning.
Hur kul är det egentligen att prata om, och framförallt lära någon om, de makroekonomiska effekterna av skattehöjningar? Bara orden i sig kan ibland snubbla i munnen, skriver SO-läraren Karin Boberg.
Varje år arrangerar Svenska kommittén mot antisemitism hågkomstresor till Polen. Även om bara ett fåtal lärare och elever från några skolor får chansen att delta så kommer deras ökade kunskap och förståelse för människors livsöden hela klassen till gagn.
Misslyckanden leder till utveckling, enligt SO-läraren Karin Boberg. Både stora och små. Ett av hennes egna exempel är ett filmprojekt som blev en riktig flopp men utvecklades till en succé: filmmemory.