Jakob Carlander är leg. psykoterapeut och arbetar vid egen mottagning. Han har skrivit ett flertal böcker om bemötande och är en uppskattad och ofta anlitad föreläsare.
Der er ikke en modsætning mellem at være professionel og nære kærlighed til sine elever, mener to bidragydere til en ny bog. Faktisk er lærerens kærlighed vigtig for både elevernes selvværd og for et inkluderende og støttende klassemiljø, mener de.
Mette Gaarde Vedstesen er lærer i indskolingen på Mølleskolen i Ry og har sammen med seks kolleger i indskolingen fået fem dage i dette skoleår til at udvikle undervisningsmaterialer til karakterdannelse.
Svend Brinkmann er forskningsleder på et nyt nationalt projekt om karakterdannelse i skolen. Her skal lærerne arbejde med at styrke dyder som vedholdenhed, selvkontrol, empati og tillid hos eleverne.
En stor del av försteläraren Lin Armstrongs arbete handlar om att bygga en hållbar och tillitsbaserad relation till eleverna i klassrummet. På Söderkullaskolan stöttar hon elever som behöver hjälp att strukturera upp vardagen. Vid sin sida har hon den trygga skolhunden Falkor, som varje dag banar vägen för relationsbyggandet.
På Malmaskolan jobbar både specialpedagoger och speciallärare direkt med elever som behöver extra stöd. ”Jag kan aldrig lägga ett fast schema när jag utgår från varje elevs behov, det gör mitt arbete komplext”, säger specialpedagogen Cecilia Wievegg.
I det här avsnittet samtalar KBT-terapeuten Måns Lööf och Danijel Lukic, SPSM, om relationens betydelse när man möter barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och autism. I samtalet lyfter vi frågan utifrån skolans värld och uppdrag men också kommer in på idrottsrörelsens och andra organisationers roll i att vara bra mötesplatser för alla…
Positivt beteendestöd bygger på evidensbaserad pedagogisk psykologi på både teori- och metodnivå. Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och implementerat förhållningssättet i skolor.
Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
Föräldrakoordinatorer som stöttar vårdnadshavare – personalen på Nydala förskola ser stora möjligheter och vinster med modellen som testats under hösten.
Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon, skriver läraren Sara Silfverskiöld.