En lärarstudent som under sin verksamhetsförlagda utbildning skulle vara med på en lektion på en skola i Skåne fick av läraren som höll i en lektion veta att det inte var möjligt på grund av lärarstudentens hudfärg.
"Det är väldigt viktigt att ha ett icke-fördömande förhållande till eleverna, men samtidigt ska man stå för skolans värdegrundsprinciper", säger Christer Mattsson, lärare, författare och grundare av Toleransprojektet.
Sextio procent av lärarna har haft elever som fört fram främlingsfientliga åsikter på lektionstid. Bland högstadielärare är andelen drygt 65 procent. Samtidigt anser nästan fyra av tio gymnasielärare att skolan misslyckas hantera och bemöta dessa åsikter på ett bra sätt. Det visar en ny undersökning från Skolvärlden.
Lärarna måste få stöd i att bemöta rasism och intolerans i klassrummen, skriver integrationsminister Erik Ullenhag och Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund .
Klasskamraten gick till angrepp mot Gabrielas religion och hennes familj. "Det är synd att Hitler glömde en familj", fick hon läsa. Samtidigt hotades hon till livet.
Kärrtorps gymnasium har tröttnat på nazistklotter. De senaste dagarna har elever på skolan även fått ta emot personliga hot. En elevs namn hade klottrats på skolan. Nu demonstrerar eleverna.
Vi kräver att de tar sitt ansvar och slutar bjuda in eller anställa representanter för SD eller andra människofientliga organisationer. Det står i direkt motsättning mot Skolverkets värdegrund, skriver elever och Rädda barnens ungdomsförbund.
Skolan saknar förutsättningar att arbeta långsiktigt med att förklara hatets ideologi och arbeta för ökad tolerans, skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, och Christer Mattsson, grundare av Toleransprojektet.
När elever och personal kom till Albanoskolan i Landskrona på måndagsmorgonen möttes man av vad som flera beskriver som en chock. Skolans väggar var nerklottrade med olika nazistsymboler och slagord.