”Vi tycker att det är fel när Ung Scen Öst har en teaterföreställning som behandlar fördomar, men själv har fördomar om publiken”, skriver en gymnasieklass i Motala på SVT Opinion.
Regeringen som ska starta ett nationellt kunskapscentrum för forskning mot rasism. Det ska ge material till skolorna om vår lite mer osmickrande historia, med förtryck slavhandel och kolonialism (webb-radio).
Vi uppmanar våra nya utbildningsministrar att snarast ta initiativ till en fortbildning av lärare för att underlätta deras viktiga arbete mot främlingsfientlighet och rasism. Det skriver Bengt Westerberg, utredare och fd partiledare för (FP) och Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund.
Enligt den nya budgetpropositionen ska 25 miljoner kronor gå till en stor utbildningsinsats om rasism, riktad till samtliga grund- och gymnasieskolor. Med det finns flera anledningar att utvidga denna utgångspunkt till att även omfatta kolonialismen, skriver Michael McEachrane från det antirasistiska kollektivet Fight Racism Now.
De spelade en pjäs om ungdomsupplopp, polisvåld och diskriminering för gymnasieelever i Östergötland. Men Ung Scen Östs föreställning möttes av öppen rasism, homofobi, kastade pennor, ristade hakkors och en hotfull stämning. Medan lärarna tittade på.
Frågan om alla partier ska ha rätt att komma till skolan fick stor uppmärksamhet under årets valrörelse. Inte ens myndigheterna är överens om vad som är rätt.
Malmöungdomar är mer positiva till invandrare än unga i resten av Skåne. Det visar en ny attitydundersökning bland svenska skolelever. "Öppna samhällen har mer tolerans för olikheter", säger Pieter Bevelander på Malmö högskola, en av rapportförfattarna.
Stökiga klassrum och lärare med låg utbildning leder till att eleverna blir mer intoleranta. Det visar en stor undersökning från Forum för levande historia. Och många elever håller med om att rasism är ett problem.
Denna gång är det debattörerna Göran Brante och Maria Wiberg som förespråkar inskränkningar i de grundlagsskyddade rättigheterna när de mer eller mindre hävdar att den som sympatiserar med SD inte kan arbeta i skolan, skriver Richard Jomshof (SD).
I sin reaktion på vår debattartikel undviker Jomshof (SD) att diskutera den fråga vi ställer: Kan en lärare kompromissa ifråga om de direktiv som arbetet ställer och därmed låta sina egna värderingar stå tillbaka? Det skriver Göran Brante, Göteborgs universitet, m.fl.