Rapparen Silvana Imam kallades för terrorist på gymnasiet - men ingen lärare ingrep. I sitt "Sommar i P1" berättar artisten om den svåra skolgången med rasism och mobbning.
Får man verkligen säga allt i klassrummet? Den frågan diskuteras i avsnitt 5 av Skolverkets podd »Motverka rasism i skolan«. Avsnittet handlar om att försvara åsiktsfrihet och samtidigt stå bakom skolans värdegrund. I programmet medverkar rektorn Micael Pettersson, läraren Christer Siljeström samt Anna Wide, Skolinspektionen. Samtalet leds av Hugo Wester, sakkunnig på Skolverket.
Regeringen ger Forum för levande historia i uppdrag att utvidga utbildningsinsatsen om rasism i historien och i dag (Ku2015/319/KA). Utvidgningen består dels i att genomföra utbildningsinsatser om rasism mot samer, dels i att utvidga målgruppen för insatsen.
Propagandalögner har tidigare förknippats med auktoritära stater. Men i dagens medialiserade och individualiserade värld kan alla ta sig rätten att konstruera ett förflutet som saknar verklighetsförankring, skriver professor Dick Harrison.
Tobias Swahn är ex-nazist, Navid Modiri före detta flykting. Båda var de trötta på polariseringen i det svenska samhället och bestämde sig för att bli samtalsaktivister. På tisdagen föreläste de på Sandåkerskolan i Landskrona.
Läraren på Kärrtorps gymnasium som uttryckte sig rasistiskt är bara ett symptom för något mycket större, en institutionell och strukturell rasism i det svenska skolväsendet, skriver Teysir Subhi.
Navid Modiri kom till Sverige som flykting. Tobias Swahn var tidigare nazist.Nu ska de ut och träffa skånska skolelever för att få dem att lyssna på varandra.
Föräldrarna till en flicka i Nordmalings kommun anmäler skola för diskriminering och trakasserier. Flickan ska ha blivit kränkt på grund av sin etniska tillhörighet. Nu ställs skolan till svars för anklagelserna.
"Jag har haft ett ordentligt samtal med Thomas Axelsson", säger Johan H Larson. Rektorn på Europaskolan i Strängnäs delade nyligen rasistisk propaganda på sin Facebook. Samtidigt är nu ett besök av imamen Abd al Haqq Kielan inbokat på skolan.
En lärare som använder konfrontativ pedagogik riskerar att låsa in en elev i en intolerant position i stället för att öppna för reflektion. Det anser Christer Mattsson, tillförordnad föreståndare för Segerstedtinstitutet och en av talarna på det pågående Skolledarkonventet i Stockholm.
Det är viktigt att känna till bakgrunden till bilden som anmälts som ”grovt rasistisk”, säger Isa Galvan, tidigare ordförande i elevkåren på Polhemskolan i Lund.