Rapporten ger en sammanfattad bild av ungas levnadsvillkor och lyfter fram de viktigaste förändringarna över tid, liksom skillnader mellan olika grupper av unga utifrån kön, födelseland eller ålder. (pdf)
Undersökningarna av barns levnadsförhållanden (Barn-ULF) utgör sedan 2001 en viktig källa för att följa levnadsförhållanden för barn. I undersökningen ställs frågor kring bland annat barns fysiska ochpsykiska hälsa, ekonomi, boende, sociala relationer och fritidsaktiviteter. (pdf)
I denna rapport redovisar Skolverket resultatet från en kartläggning av studieavbrotten och en analys av genomströmningen i komvux i svenska för invandrare (sfi). (pdf)
Rapportens huvudfokus är händelser som drabbar barn som går i skolan. Eftersom skolpersonal och andra vuxna både kan utsättas för våld av elever och vara gärningspersoner vid våld mot elever inkluderas dock även händelser där någon av de inblandade är en vuxen. (pdf)
I denna rapport berättar Skolinspektionen om erfarenheter gällande situationen i skolan. Myndighetens granskning sker främst utifrån risk och syftar inte till att återge en representativ bild av hur det ser ut på alla skolor i landet. (pdf)
Rapporten visar att elever som är i behov av särskilt stöd inte får det och att det leder till negativakonsekvenser både för dessa elever och för deras klasskamrater i form av minskad studiero, försämrad undervisning och i förlängningen lägre kunskapsnivåer för elevgruppen som helhet. (pdf)
Riksrevisionen har granskat om Arbetsförmedlingens arbete är effektivt för att nå målet om att öka kortutbildade arbetssökandes deltagande i reguljär utbildning. (pdf)
I den här rapporten är syftet att följa hur det nya statsbidraget till inköp av vissa läromedel har använts av i synnerhet de kommunala huvudmännen och i viss mån av de fristående. (pdf)
I den här studien undersöker vi i vilken omfattning olika elevgrupper övergår till högskolan direkt från gymnasieskolans högskoleförberedande program och skillnader i hur olika grupper av elever från gymnasieskolan presterar i högskolan. (pdf)