I årets rapport ställer Bris frågan om hur hållbart samhället är för barn att växa upp i och konstaterar att den bristande likvärdigheten i skola, vård och stöd, tillsammans med ökande klyftor i samhället, utgör stora utmaningar för ett samhälle där varje barn ges goda livsförutsättningar. (pdf)
I rapporten beskrivs två modeller: en för samordning av skolans elevhälsoarbete och en för utveckling av elevhälsoteam. Studien pekar på vikten av samordning av alla delar för att kunna utveckla ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt i hela skolan. Resultatet visar att elevhälsoarbetets komplexitet och kontext behöver ligga till grund för skolors utvecklingsarbete. (pdf)
Digitaliseringen har en självklar plats i skolan. I den bästa av världar kan digitaliseringen i skolväsendet bidra till högre måluppfyllelse för elever och bättre arbetsmiljö för lärare. Men många av de satsningar som hittills genomförts har inte gett förväntat resultat. Ytterst blir det lärare och elever som får ta smällen av att digitala verktyg krånglar…
Rapportförfattaren har tittat på ansökningar gjorda under perioden 2015 till 2018 i några tillväxtkommuner. Ansökningarna handlar om såväl nyetableringar som utökning av befintlig verksamhet. (pdf)
En särskild utredare ges i uppdrag att föreslå hur elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasieskolans nationella program ska ges bättre förutsättningar. Utredaren ska även föreslå hur nyanlända elever i högstadiet och i gymnasieskolans introduktionsprogram ska få mer tid för undervisning. (pdf)
I rapporten visar vi hur fristående skolor, de flesta vinstsyftande, konsekvent överkompenseras och hur den kommunala skolan missgynnas. Lösningen är att sänka ersättningen till fristående skolor. Det är inte något revolutionerande i sig eftersom det var grundtanken från början när friskolesystemet infördes. De kommunala skolorna har ett större ansvar. (pdf)
Regeringskansliet har beslutat att en utredare ska biträda Utbildningsdepartementet med att ta fram ett förslag till en nationell plan för skolans arbete med trygghet och studiero och lämna förslag som säkerställer ett fungerande regelverk om trygghet och studiero i skolan. (pdf)