Utredningen ger en bild av hur skolorna i Svenskfinland hanterar betoningen av digitalisering i de nya läroplansgrunder för grundskolan som trädde i kraft 2016, samt hur de klarar arbetet med att utveckla elevernas digitala kompetens.
I denna promemoria har vi gått in för att jämföra hur styrningen av livslångt lärande har lösts i Norden. Vi granskade i vilken omfattning styrningen av livslångt lärande utgår från förvaltningsområde och i vilken omfattning systemiskt tänkande utnyttjas vid ledningen. I ett systemiskt tillvägagångssätt uppmärksammas helheten, interaktionen mellan dess delar samt hur de ständigt formas…
Slutrapport av uppdrag att kartlägga och analysera erfarenheter och behov av åtgärder för att leva och verka digitalt i spåren av utbrottet av covid-19. (pdf)
Studien är till största delen baserad på information och material publicerade i de olika länderna samt ett antal telefonintervjuer och e-postkonversationer. Studien utgår från ländernas hantering under perioden mars till september 2020. Pandemin fortgår vilket gör att situationen ändras från dag till dag. (pdf)
Skolverket har med anledning av den pågående covid-19-pandmin genomfört en intervjuundersökning riktad till huvudmän för grundskolans årskurs 7–9, om i vilken omfattning de vid tillfället övergått till fjärr- och distansundervisning. Samtliga landets 290 kommuner samt 33 enskilda huvudmän kontaktades under två dagar, den 15 respektive 18 januari 2021. (pdf)
Elever bör få hjälp så nära sin skola som möjligt eftersom det främst är där det finns kunskap om elevens situation. Det är därför viktigt att skolhuvudmän har tydliga rutiner för klagomålshantering så att skolpersonal och rektor får goda förutsättningar att hantera såväl enklare frågor som mer komplexa ärenden effektivt. (pdf)
Utredningen föreslår åtgärder för att stärka skolbiblioteken i syfte att ge elever likvärdig tillgång till ändamålsenlig skolbiblioteksverksamhet med fackutbildade bibliotekarier. (pdf)