Skrivelsen innehåller regeringens bedömningar med anledning av Riksrevisionens granskningsrapport Pisaundersökningen 2018 – arbetet med att säkerställa ett tillförlitligt elevdeltagande (RiR 2021:12). (pdf)
En särskild utredare ska utreda och lämna förslag till två alternativa lösningar för att långsiktigt säkerställa myndigheters, kommuners och andra aktörers tillgång till skolinformation. (pdf)
I denna promemoria redovisas statistik över etablering på arbetsmarknaden och fortsatta studier efter gymnasieskolan. För första gången kan vi i år också publicera statistik om etableringsstatus fem år efter avslutad gymnasieskola för ungdomar som har läst enligt Gy11. (pdf)
Vi undersöker hur undervisningen och studieresultaten i svenska mellanstadieskolor påverkas av att elever tilldelas en egen personlig dator eller surfplatta från skolan. (pdf)
Skolan är en viktig samhällsfunktion och yrkesgrupperna förskollärare och fritidspedagoger och lärare och skolledare sysselsatte år 2019 tillsammans 285 000 personer, vilket är 6 procent av den totala sysselsättningen. (pdf)
I den här rapporten analyserar skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren resultatskillnader bland åttondeklassare i TIMSS 2019 som mäter kunskaper inom naturkunskap och matematik. (pdf)
Var fjärde rektor överväger att lämna sitt uppdrag. Rektorer på friskolor har större inflytande över hur de kan använda resurserna, och friskolerektorerna tycker också att långsiktigheten är bättre än de kommunala kollegorna. Det är några av slutsatserna i den andra rapporten i en serie om likvärdighet och ledarskap i den svenska skolan. (pdf)
Nu redovisar Skolverket statistik över slutbetygen för de elever som avslutade årskurs 9 våren 2021. Syftet är att ge en beskrivning av slutbetygen utifrån den officiella statistiken samt att lyfta de huvudsakliga resultaten. (pdf)
Regeringen ger Statens skolverk, Statens skolinspektion, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolforskningsinstitutet uppdrag enligt nedan. Nationella målsättningar, delmål och indikatorer samt framgångsfaktorer för effektiv skolutveckling. (pdf)