Covid-19-pandemin har medfört en stor utmaning för skolväsendet som har berörts och påverkats på ett genomgripande sätt. Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att undersöka pandemins konsekvenser för utbildningen inom skolväsendet. Uppdraget ska slutredovisas i december 2022 med ett antal delredovisningar dessförinnan.
I den här rapporten presenteras resultat från en enkätstudie riktad till rektorer och lärare i grundskolan. Syftet med rapporten är att undersöka hur rektorer och lärare bedömer att pandemin har påverkat kunskaperna hos eleverna i förskoleklass och grundskolan. (pdf)
Den här rapporten handlar om hur kommunerna arbetar för att stötta och underlätta övergången från samhällsvård till ett självständigt och självförsörjande liv för unga i åldrarna 18 till 21 år. (pdf)
Att agera och ge stöd och skydd när barn och vuxna riskerar att bli eller har blivit bortförda till utlandet i syfte attt utsättas för hedersrelaterad brottslighet. (pdf)
Hösten 2021 genomförde SKR en enkätundersökningen till tusen personer anställda som lärare, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och socionomer om deras inställning till digitalisering och hur situationen har upplevts under pandemin. (pdf)
Mobbningen fortsätter att öka i Sverige, framför allt i skolan. Friends visar i samarbete med Örebro universitet, baserat på en ny Novus-undersökning och elevstatistik från Skolverket, att minst 140 000 barn har varit utsatta för mobbning de senaste månaderna. (pdf)
Skolverket har på uppdrag av regeringen gjort en översyn av svenska och svenska som andraspråk i alla skolformer. I den här rapporten redovisar vi översynen och ger förslag på olika åtgärder som ska ge alla elever bättre förutsättningar att utveckla sina kunskaper i det svenska språket och nå utbildningens mål. Förslagen innebär åtgärder både på…
Acta Publicas granskning av 280 000 legitimerade lärare visar att maskorna i systemet är grova, och att strukturella brister kan förklara att uppenbart olämpliga lärare får behålla sin legitimation. (pdf)