I den här rapporten presenterar vi en internationell litteraturstudie av hur olika länders utbildningssystem har hanterat och påverkats av covid-19 pandemin. Fokus ligger på grund-, och gymnasieskola och på OECD-länder men även andra länder berörs i beskrivningen. (pdf)
I denna studie analyserar skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren svenska elevers resultat på det nationella provet i matematik i årskurs nio, år 2019. Studien visar bland annat på mycket betydande kvalitetsskillnader mellan svenska skolor. Elevens förutsättningar spelar stor roll för resultaten, men skolans kvalitet gör skillnad. (pdf)
Folkbildningsrådet konstaterar att folkhögskolan på många sätt är en välfungerande utbildningsform för deltagare med intellektuell funktionsnedsättning, som erbjuder ett varierat utbud av kurser och studieplatser med olika inriktning och på olika nivåer. (pdf)
Skolverket har fått i uppdrag att delta i Sveriges återhämtningsplan (U2021/03909) och ska fram till 2024 rapportera om de uppsatta mål för regionalt yrkesvux som återges i återhämtningsplanen. Denna rapport avser målen för åren 2020 och 2021. (pdf)
Building on literature identifying the characteristics and practices of teaching that boost student achievement, this report shows how teachers with different characteristics and practices tend to concentrate in different schools, and how much access students with different socio-economic backgrounds have to good teachers. (pdf)
Ska skattebetalarnas pengar till skolan stanna i skolan? Är aktiebolag en lämplig form för att bedriva skola? Vad bör göras? Det är några av frågorna som behandlas i denna externa utredning, gjord på uppdrag av Lärarnas Riksförbund. (pdf)
Materialet visar på exempel där studie- och yrkesvägledning integrerats i undervisningen på ett medvetet sätt genom att tidigt visa på yrkes- och utbildningsalternativ. (pdf)