The Sutton Trust says that more schools should make use of lottery admissions systems – in place of traditional catchment areas – to ensure places are not allocated on the basis of mortgage size alone.
Studien handlar om kommunala grundskolors stödinsats till elever som inte klarar eller inte förväntas klara minst godkänt eller nå kunskapskraven i ett eller flera ämnen i sin årskurs.
En ny rapport från Lärarförbundet visar att omkring hälften av lärarna uppger att eleverna sällan eller aldrig får stöd av speciallärare eller specialpedagog, trots att läraren påpekat behovet. Läs rapporten. (pdf)
Rapporten innehåller en beskrivning av hur huvudmännen har gått tillväga vid rekryteringoch urval av förstelärare och vilka utgångspunkterna har varit. Rapporten beskriver vem försteläraren är och vad hen ska arbeta med. (pdf)
Regeringen har givit Skolinspektionen i uppdrag att ”närmare granska hur väl betygssättningen hos de huvudmän och skolor som enligt Skolverkets uppgifter uppvisar stora avvikelser mellan provbetyg respektive ämnesbetyg i grundskola och kursbetyg i gymnasieskola följer gällande bestämmelser för bedömning och betygssättning.” (pdf)
Det här materialet ska stödja lärare inom särskild utbildning för vuxna i arbetet med att utveckla sin bedömarkompetens, både när det gäller kunskapsbedömning av eleven och när det gäller bedömning av den egna undervisningen.