Redovisning av regeringsuppdrag om hur stor del av undervisningen i förskoleklassen och grund- och gymnasieskolan som bedrivs av behöriga lärare. (pdf)
Skolorna behöver bli bättre på att anpassa undervisningen för elever med funktionsnedsättningen adhd efter varje elevs individuella behov. Därför måste skolorna också bli bättre på att ta reda på vilket stöd varje elev behöver, och det är viktigt att de pratar med både eleven och vårdnadshavarna om detta. Det visar Skolinspektionens granskning. (pdf)
Barn med missbrukande föräldrar får stödinsatser först när de själva får problem. Det visar en studie som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, presenterar.
Rapporten bygger på statistik från .SE:s årliga undersökning Svenskarna och internet 2014. Syftet är att presentera hur barn som går i skolan använder internet, i skolan och på fritiden. (pdf)
Studenterna väljer inte i tillräckligt hög utsträckning de lärarutbildningar som arbetsmarknaden behöver mest. Regeringen bör därför aktivare styra hur universitet och högskolor bestämmer antalet platser på olika lärarutbildningar. (pdf)
Rapporten beskriver ett utvecklingsarbete i en kommun där ledningen tagit beslut om att rikta ett särskilt specialpedagogiskt stöd till elever och lärare, i syfte att arbeta för en inkluderande skola.
"Rätt till stöd i skolan för elever med cancer" är ett informationsmaterial som ger konkreta råd och vägleder i skolfrågor för barn och ungdomar med cancer. Materialet vänder sig elevens hemskola, sjukhuslärare, konsultsjuksköterskor samt elever och vårdnadshavare.
För elever har betygen en avgörande betydelse för framtida utbildnings- och yrkesmöjligheter. Skolinspektionen har därför granskat likvärdighet och kvalitet i skolors betygssättning.
PwC har fått i uppdrag av Svenskt Näringsliv och Friskolornas riksförbund att göra en oberoende granskning av de fristående skolornas ekonomi samt att göra demografisk analys av friskolornas framtida förutsättningar i form av elevunderlag. Vårt arbete genomfördes till stor del unde r våren och sommaren 2014.
Den enskilt största riskfaktorn för unga att tidigt hamna utanför arbetsmarknaden är att de inte gått igenom gymnasieutbildning. Skolinspektionen har granskat hur kommunerna lever upp till det kommunala informationsansvaret. Läs rapporten här (pdf).