Antalet förstahandssökande till lärarutbildningen fortsätter att öka. Populärast är förskollärare, och i botten ligger ämneslärare 7-9. Det visar universitetskanslersämbetets undersökning. (pdf)
Näthat är ett ord som dykt upp allt oftare under de senaste åren. Trots att det är ett begrepp som diskuteras inom så väl media och politik som i skolan, är det ett relativt nytt och outforskat område. "Att motverka näthat" är en rapport av den ideella föreningen Sibship Society (pdf).
Arbetet för att motverka studieavbrott, stötta fler unga att fullfölja sina utbildningar eller finna annan meningsfull sysselsättning inom projektet Plug In har bedrivits i fem regioner och femtio kommuner. Läs rapporten här (pdf).
Staten riktar särskilda bidrag till skolorna för att öka lärarnas kompetens och kvaliteten i undervisningen. Men Riksrevisionens granskning visar att bidragen inte går till de skolor som behöver dem mest (pdf).
I december 2014 införs nya rutiner för mottagande och utbildning av nyanlända elever i Stockholms stads kommunala grundskolor. För att underlätta implementeringen och säkerställa att förändringarna sker på vetenskaplig grund har Språkforskningsinstitutet på utbildningsförvaltningens FoU-enhet sammanställt en kunskapsöversikt (pdf).
Hur har barns och ungas levnadsvanor och hälsa utvecklats över tid? Vilka skillnader finns mellan flickor och pojkar samt mellan olika åldrar? Dessa frågor svarar vi på i denna rapport, som bygger på resultat från Skolbarns hälsovanor 2013/14. (pdf)
Hur digitalt kompetenta är elever? Ger skolans undervisning det stöd som behövs för att alla elever ska lära sig att dra nytta av teknikens möjligheter? Läs vad den internationella rapporten ”Preparing for life in a digital age” har kommit fram till (pdf).
Den generella resultatförsämringen i skolan beror troligen till stor del på försämrade förutsättningar för lärarna att planera, bedriva och utvärdera undervisningen. Lärarna är skolans viktigaste resurs, men deras arbetssituation har i stor utsträckning förändrats under de senaste 20 åren, enligt den nya rapporten "Skolan sviker", framtagen av LO.