Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 127 av 162

Nyhetskategorier

Utvecklad ledning av universitet och högskolor

2015-11-02
Regeringen beslutade i maj 2014 att kartlägga och analysera ledarskap och ledningsstrukturer i högskolan och lämna förslag på utvecklingsåtgärder. Syftet med utredningen var att ta fram ett underlag för främst universitetens och högskolornas egna ställningstaganden kring ledarskap och ledningsstrukturer och även överväga om det finns behov av åtgärder på nationell nivå.
Nyhetskategorier

PM - Terminsbetyg i årskurs 6, våren 2015

2015-10-27
I den här promemorian beskrivs terminsbetygen i årskurs 6 vårterminen 2015 utifrån den officiella statistiken. Det är nu tredje året som eleverna får betyg i årskurs 6. Våren 2015 samlades terminsbetygen in för 103 614 elever. Statistiken visar att betygen ökat i de flesta ämnen. (pdf)
Nyhetskategorier

Undervisningen i historia

2015-10-27
Skolinspektionen har granskat om undervisningen i historia utformas så att eleverna får möjlighet att skapa samband mellan olika tidsdimensioner, exempelvis dåtid-nutid-framtid. Detta ska ske genom att eleverna utvecklar de fyra förmågor som beskrivs i kursplanen. (pdf)
Nyhetskategorier

Vad säger statistiken om skolan i din kommun? - Elevresultat, likvärdighet, resursanvändning, lärarlöner och behörighet hösten 2015

2015-10-26
I denna rapport har offentlig skolstatistik och partsgemensam lönestatistik sammanställts och vägts samman för att jämföra kommunernas skolprestationer. Rapporten belyser de stora skillnaderna som finns mellan olika kommuner i deras elevresultat, resursanvändning, likvärdighet, lärarbehörighet och lärarlöner. (pdf)
Nyhetskategorier

Alla redo för högskolan? - En granskning av gymnasiearbetets rapporter och genomförande 2014

2015-10-08
Skolinspektionen har granskat drygt 400 rapporter från godkända gymnasiearbeten samt hur 11 gymnasieskolor arbetat för att stödja sina elever i gymnasiearbetet. Granskningen visar att eleverna behöver mer hjälp med att utveckla självständighet och kritisk värderingsförmåga och med att arbeta på ett vetenskapsliknande sätt under hela gymnasieutbildningen. (pdf)
1126127128162