Efter flera års svag nedgång ökar yrkesprogrammens attraktivitet bland åk 9-eleverna igen, i alla fall på ett attitydmässigt plan. Det visar rapporten. (pdf)
I den här rapporten redovisar vi statistik och data från Statistiska centralbyrån, Skolverket och Ungdomsbarometern. För att öka förståelsen om gymnasie-skolan är det viktigt att förbättra kunskapen om eleverna som går i den. Varför de väljer som de gör, hur de ser på sin utbildning och vad de gör efter examen. (pdf)
I Skolinspektionens årsrapport 2020 är fokus främst på iakttagelser av skolhuvudmännens och skolornas arbete under covid-19. Det har gjorts många och omfattande insatser men det finns fortfarande anledning till oro, särskilt för vissa elevgrupper. (pdf)
Rapporten syftar till att ge en bild av ungas vägar från skolan till vuxenlivet via en uppföljning av skolelever i Malmö. Med utgångspunkt från uppgifterna i Muvahs databas kan vi följa grundskoleelevers karriärvägar från det att de lämnat grundskolan, via gymnasieskolan, eventuell eftergymnasial utbildning, vuxenutbildning och fram till inträdet på arbetsmarknaden. (pdf)
Betänkandet tar i huvudsak upp frågan om ökad statlig styrning, genom statligt huvudmannaskap eller på annat sätt, av grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt motsvarande skolformer. SKR avvisar utredningens förslag om ett statligt huvudmannaskap och pekar på alternativa sätt att möta de problem som betänkandet beskriver. (pdf)
Lärare som kommit till Sverige som flyktingar och som sedan börjat arbeta som lärare i Sverige kan ha en komplicerad väg till en lärartjänst. Det visar en ny rapport från IFAU. (pdf)
I den här rapporten belyser vi den särskilda utsatthet för våld som drabbar barn och ungdomar med funktionsnedsättning inklusive kronisk sjukdom. Målgruppen för rapporten är yrkesverksamma och beslutsfattare inom alla olika samhällsområden som rör barn och unga. (pdf)
I rapporten presenteras statistik om elever som läser naturvetenskaps- och teknikprogrammen på gymnasiet. Den återger statistik på nationell, läns- och kommunnivå. (pdf)