Åke Grönlund, Sverker Janson och Gunnar Karlsson hävdar i SvD att Skolverket missar möjligheten med att de digitala nationella proven kan öka likvärdigheten i betygsättningen. Det är ett påstående som inte stämmer, skriver Anna Westerholm, avdelningschef på Skolverket, i en replik.
Införandet av digitala nationella prov erbjuder möjligheter att förbättra likvärdigheten i skolan dramatiskt. Men då krävs det ett tydligt initiativ från Skolverket för att utnyttja digitaliseringen, skriver flera debattörer.
Vid en pressträff under fredagen berättade Universitets- och högskolerådet, UHR, att de fattat ett nytt beslut om att återkalla resultat för 40 personer för högskoleprov genomförda under våren 2017.
Att fullt ut genomföra digitala nationella prov om bara några år kommer att medföra stora kostnader för skolorna. Utan tvivel kommer man att behöva ekonomiskt stöd för detta. I dag saknas sådan finansiering från staten, skriver Anders Knape, ordförande SKL, och efterlyser statligt ansvar.
Under årets nationella prov i engelska fick flera skolor ta emot fel hörförståelse – årskurs 6 istället för årskurs 9. Så hur kunde det ske? "Det undrar jag också", säger Anders Boman som är enhetschef för nationella prov på Skolverket
Lärarna som slår knut på sig själva och som stressar för att få allt runt de nationella proven att fungera för sina elevers skull förtjänar ursäkter och förändring. Skolverket behöver be om ursäkt för den urusla hanteringen eller i alla fall se till att Exakta Print uttalar sig. Kommunerna som inte tar ansvar behöver be…
Status, pengar eller samhällsnytta – vad är viktigast för dig? Här är några sista-minuten-frågor att tänka igenom innan ansökningstiden till högskolan går ut på måndag kväll.