Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Prov"

Visar sida 111 av 122

Nyhetskategorier

Nationella prov ska rättas om

2014-06-17
Skolinspektionen ska rätta om nationella prov från en mängd skolor i landet. Skolorna är slumpvis utvalda och i Örnsköldsvik måste fem skolor lämna in kopior på de nationella proven.
Nyhetskategorier

”Vi hoppas Skolverket nu vill föra saklig dialog”

2014-06-10
Vår kritik mot att de nationella proven tar för mycket tid från den undervisning barnen har rätt till har fått många att vilja fortsätta debatten. Vi hoppas att Skolverket nu tar tillfället i akt och för en saklig dialog med lärare och rektorer, skriver grundskolechefen och samtliga grundskolerektorer i Haninge kommun.
Nyhetskategorier

Debattsvar: ”Nationella prov kan stötta undervisningen”

2014-06-05
Skolledare i Haninge kommun beskriver på DN Debatt hur de anser att de nationella proven påverkar skolans resultat negativt. Skolverket tar kritiken på allvar och vill gärna belysa vilka förutsättningar som reglerar nationella prov och också redogöra för hur provens huvudsyften påverkar hur de är utformade, skriver Kjell Hedwall och Karin Hector-Stahre, Skolverket.
Nyhetskategorier

Omfattande prov nödvändigt

2014-06-05
Omfattande och tidskrävande. Så uppfattar många de nationella proven. Skolvärlden ringde upp Skolverkets expert för att prata om arbetsbörda, samrättning och digitaliserade prov.
Nyhetskategorier

Förnya de centrala proven

2014-06-03
Skolledarna från Haninge vill att de nationella proven ska göras om så att de inte tar längre tid än 3 timmar, på samma sätt som PISA-proven. Jag skulle vilja tillägga att man borde utforma så många som möjligt av de nationella proven på ett sätt som gör det möjligt att automaträtta dem, skriver Laholms Tidning…
Nyhetskategorier

Svaga resultat trots flest prov

2014-05-23
Med rätt förutsättningar kan nationella prov vara ett viktigt bidrag till fördjupade kollegiala diskussioner om bedömning, kunskapskrav och förmågor, men som det nu är har situationen blivit orimlig. Det är dags att på allvar åstadkomma en hållbar arbetssituation för både elever och lärare. Det skriver Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet.
1110111112122