Hur kan programmering främja barns lärande i förskolan? Det utgör fokus för denna rapport. Det treåriga projektet Barn programmerar genomfördes på sex förskolor i Malmö stad.
Under arbetet med First lego league (FLL)-projekten bryts ordinarie schema för femteklassarna på Hyllievångsskolan. Deras egna intressen ligger till grund för lagens olika projektarbeten, men en sak förenar alla elever under FLL; programmeringen.
Just nu pågår ett projekt på Chalmers där flickor mellan 10-15 år lär sig programmera musik. "Syftet är att introducera teknik till unga tjejer, att de på ett roligt sätt får experimentera med kod och musik," säger Kelsey Cotton, en av lärarna för denna 10-veckors workshop.
Idrottsläraren Dylan Roberts och matteläraren Christer Sjöberg på Sigfridsborgsskolan i Nacka har hittat ett sätt att dra nytta av varandras undervisning på ett naturligt sätt. De låter eleverna programmera sina egna stegräknare.
Matematikläraren Olof Dahl vurmar för att eleverna ska få en intuitiv känsla för ämnet i verkligheten – och begränsa användandet av digitala hjälpmedel. "Det är inte nödvändigtvis så att programmering gör eleverna bättre på matematik", säger han.
Robotar står på schemat för låg- och mellanstadieelever i Avesta, Hedemora och Säter.Pedagoger från 2047 Science Center åker runt i skolorna för att lära ut programmering, vilket man hoppas ska säkra Dalarnas framtida kompetensförsörjning.
För att lära sig it-säkerhet gäller det att tänka som en illasinnad hackare. Det är upplägget när FRA nu bjuder in en gymnasieklass till sin verksamhet.