Företaget Ecophon har gjort en undersökning med elever i Frankrike, Sverige och Nederländerna för att kartlägga omfattningen och effekterna av buller i europeiska skolor. Rapporten "A Sound Recovery for Schools" visar också på nya vägar till friskare och mer inkluderande skolor.
Idag släpper Lärarstiftelsen sin nya rapport ”Biblioteksdöden” som beskriver barn och ungas tillgång till folkbibliotek och skolbibliotek. Utifrån bearbetad statistik från Kungliga biblioteket och Skolverket presenterar rapporten helt nya data som visar hur antalet folkbibliotek stadigt minskar och att skolbiblioteken är få, framför allt för elever på friskolor.
Plastskräp i haven får stora konsekvenser för människor, växter och djur, men det är ett problem som börjar på land. I Plastexperimentet har elever över hela Sverige anmält intresse för att vara med i forskningsprojektet som ska kartlägga hur mycket plastskräp det finns i olika naturtyper i Sverige.
Det är en ynnest att jobba i Skärholmen. Det säger Lina Harrysson som är ny rektor på Lillholmsskolan. Hennes egna erfarenheter som ”strulig skolunge” påverkar också hennes arbete och syn på elevernas möjligheter.
Stadsmissionens Skolstiftelse och Jerringfonden inleder ett samarbete för att öka kunskapen och medvetenheten om hur man främjar elevnärvaro inom gymnasieskolan. Som inspiration och stöd i skolornas arbete för att främja närvaro kommer bland annat ett nytt utbildningsmaterial tas fram. Satsningen omfattar alla medarbetare inom Skolstiftelsen.
Skolinspektionen har under 2022 tagit emot 206 ansökningar om att starta eller utöka fristående skola. Det är en minskning med ca 8 procent jämfört med fjolåret. Precis som tidigare år domineras ansökningarna av de stora aktörerna inom friskolesektorn.
Andelen elever som får särskilt stöd är högst i årskurs nio, vilket innebär att stödet sätts in i slutet av grundskolan. Särskilt stöd är vanligare bland pojkar än bland flickor. Mönstret har sett likadant ut de senaste åren. Det visar ny statistik från Skolverket om särskilt stöd i grundskolan läsåret 2021/22.
Färre lågutbildade arbetslösa gick grundläggande utbildningar på Komvux när rekryteringsbidraget för vuxenstuderande togs bort år 2006, men resultaten skiljer sig åt mellan män och kvinnor.
För att öka likvärdigheten och skapa bättre förutsättningar för lärare och elever har regeringen beslutat om läroplansändringar som rör riktlinjerna för betygssättning. De riktlinjer som finns i dag har enligt Betygsutredningens kartläggning tolkats olika och bedöms bidra till ökad stress hos såväl lärare som elever.