Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Pressmeddelande"

Visar sida 41 av 220

Nyhetskategorier

FUB: "Nedslående men viktig statistik om elever som gått gymnasiesärskola"

2022-12-21
Skolverkets nya rapport som bland annat visar att hösten efter avslutade studier i gymnasiesärskolan var andelen ungdomar som varken arbetade, studerade eller hade daglig verksamhet hela 32 procent. "Bakom dessa nedslående siffror ligger flera problem som har funnits länge, utan att de viktigaste aktörer har hittat fungerande lösningar, säger Anders Lago, Riksförbundet FUB.

Fler veckor med omställningsstudiestöd ska underlätta kompetensutveckling och omställning i arbetslivet

2022-12-20
Arbetsmarknaden förändras i allt snabbare takt, och kontinuerlig kompetensutveckling blir därför allt viktigare. Omställningsstudiestöd kan enligt nuvarande regler lämnas under högst 44 veckor. I en promemoria som Utbildningsdepartementet nu skickar ut på remiss föreslås att den som har använt minst hälften av sin tid med stödet 15 år senare ska kunna få ytterligare 22 veckor.

Ny digitaliseringsstrategi sätter undervisningens kvalitet i fokus

2022-12-19
Skolväsendets fortsatta digitala utveckling handlar om två saker. Det första är att rusta elever med en digital kompetens. Det andra är att använda digitala verktyg och läromedel för att öka kvaliteten i undervisningen. Detta lyfter Skolverket fram i förslaget till ny nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet som myndigheten lämnar till regeringen i dag.

Så ser det ut för otillåten påverkan och tystnadskultur i grundskoleförvaltningen

2022-12-16
På uppdrag av grundskolenämnden beställde grundskoleförvaltningen en extern granskning av tystnadskultur och otillåten påverkan. Rapporten visar bland annat att det inte finns någon utpräglad tystnadskultur kopplat till kriminella strukturers direkta påverkan på förvaltningens medarbetare, men att det finns olika typer av otillåten påverkan.

Sex skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2022 för digital skolutveckling

2022-12-15
Digital kompetens hos elever kan byggas systematiskt, likvärdigt och med innovativ pedagogik. Det visar sex skolhuvudmän, olika stora och med olika förutsättningar. Alla med den nationella strategin för digitalisering i skolan som bas. För sitt arbete tilldelas dessa huvudmän nu kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2022.
1404142220