Andelen gymnasieelever på naturvetenskaps- och teknikprogrammen varierar stort mellan olika kommuner. Satsningarna som kommunerna gör för att öka ungdomarnas teknikintresse är viktiga, visar en rapport från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien.
Skolan har stora utmaningar med bristande likvärdighet i betygssättningen och därför kommer regeringen att tillsätta en utredning. Det framkommer av en skrivelse som regeringen har beslutat om och som lämnats över till riksdagen.
Alla lärare i Ulricehamn, från grundskolan upp till gymnasiet och vuxenutbildning, har gått kursen Det globala klassrummet. En satsning för att de bättre ska kunna möta elever med ett annat modersmål och en annan kulturell hemvist.
Personalkooperativet Filifjonkan har sedan nästan 30 år tillbaka stöttat olika fadderbarn via Barnfonden. Genom att berätta och prata om fadderbarnet i förskolegruppen får barnen nya perspektiv på världen och lär sig reflektera över våra olika förutsättningar i livet.
Idag är det stor brist på lärare i Sverige. För att motverka trenden behövs det flera olika vägar in i läraryrket. Stiftelsen Teach for Sweden gör det möjligt för akademiker att byta bana sedan 2013. I år firar organisationen tio år och presenterar en impactrapport som tydligt visar att de lyckas attraherar personer till ett…
Samarbetet mellan teknikjätten och Prinsparets stiftelse går ut på att sprida kunskap och nyansera bilden av dyslexi. De ska också visa på hur modern teknik kan underlätta för barn och unga med skriv- och lässvårigheter.
Även om ungdomar bjuds in att delta i kommuala beslut blir deras deltagande begränsat. Det konstaterar forskaren Simon Magnusson vars avhandling om medborgardialoger där unga blir inbjudna att vara med och forma framtiden valts till favorit av Lärarpanelen.
Idag släpps rapporten Framtidens läromedel – en analys av digitaliseringens påverkan på den svenska läromedelsmarknaden. Analysen är framtagen av advokat Thorbjörn Öström, på uppdrag av Läromedelsförfattarna.
Regeringen utser i dag 19 ledamöter som ska ingå i Rådet för professioner i skolväsendet. Rådets uppgift är att vara rådgivande i Skolverkets arbete med att utveckla det nationella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare som regeringen tidigare beslutat om.
"Vi har fått 40 miljoner för 2023 av EU-fonden AMIF - pengar som gör att vi i Blekinge ska se till att utveckla de smartaste integrationsprocesserna som ska vara vägledande för hela landet", säger Henrik Lövgren, Blekinge integrations och utbildningscenter, BIU och nationell projektledare för det nya projektet. BIUs förhoppning är att fler skolor i…