Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Pressmeddelande"

Visar sida 140 av 214

Nyhetskategorier

Örebro satsar stort på skolans ledarskap

2018-09-06
I dagarna startar forsknings- och utvecklingsprogrammet Leda för skolutveckling som riktar sig till skolledare från förskola till vuxenutbildning i Örebro kommun. FoU-programmet leds av det fristående forskningsinstitutet Ifous i samarbete med organisationsforskare från Kungliga tekniska högskolan.
Nyhetskategorier

FUB kommenterar: Positivt att Komvuxutredningen föreslår fler chanser till utbildning för de som gått grundsärskola och gymnasiesärskola

2018-09-06
"Funktionsrättskonventionen är tydlig – tillgången till utbildning och ett livslångt lärande är en demokratisk rättighet, som även ska inbegripa personer med funktionsnedsättning. Men trots att det omfattas FUB:s medlemmar sällan av dessa rättigheter, eftersom de inte har samma möjligheter till vuxenutbildning och eftergymnasial utbildning", säger Harald Strand, förbundsordförande FUB.

Mer kunskap, kvalitet och likvärdighet – nu får skolan nationella målsättningar

2018-08-31
För att stärka skolsystemet och därmed öka elevernas kunskaper krävs ett långsiktigt och uthålligt arbete. Därför har regeringen beslutat om nationella målsättningar för höjda kunskapsresultat, förbättrad kvalitet i undervisningen och en ökad likvärdighet inom det svenska skolväsendet. De nationella målsättningarna har tagits fram utifrån 2015 års Skolkommissions förslag.

Ökad kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg

2018-08-31
Statistik och undersökningar visar på utmaningar när det gäller utbildningen i fritidshemmen, vilket medför en risk för att alla elever inte får den utbildning som de har rätt till. Regeringen har därför beslutat att tillsätta en särskild utredare med uppdrag att lämna förslag för att stärka kvaliteten och likvärdigheten i fritidshemmet.

Rektorers lärande – mer komplext än enbart en fråga om utbildning

2018-08-31
I en ny rapport från IFAU studeras lärandet och den professionella utvecklingen hos tolv rektorer som gått den statliga rektorsutbildningen. Rapportförfattarna finner ett komplext mönster där lärande beror av vad som sker i skärningspunkten mellan individ, dagligt arbete och programdeltagande.
1139140141214