Länder med goda skolresultat har högre lärarlöner än Sverige. Det understryker OECD som utvärderat den svenska skolan. Samtidigt saknas karriärmöjligheter för svenska lärare.
Forskning visar att det är främst genom höjd yrkesskicklighet bland lärare, högre förväntningar på varje elev och bra kvalitetsuppföljning som elevernas resultat kan förbättras. Samma slutsats kommer OECD fram till i sin rapport om PISA-resultaten och vad Sverige bör göra, som lämnades till regeringen idag.
Låga lärarlöner, få undervisningstimmar och dåligt klassrumsklimat. Där har vi tre orsaker till de svenska elevernas ras i Pisa, enligt OECD:s färska utvärdering av den svenska skolan.
OECD:s första utvärdering av den svenska skolan visar att länder med goda skolresultat har högre lärarlöner än Sverige. Frågan är dock hur Sverige egentligen använder resurserna till skolan.
I dag har rapporten "PISA 2012: Resources, policies and practices in Sweden" överlämnats till utbildningsminister Jan Björklund. Rapporten presenterades vid en pressträff med Andreas Schleicher, Deputy Director, Education and Skills, OECD och utbildningsminister Jan Björklund.
Högre löner och bättre karriärvägar för lärarna. Mer disciplin och katederundervisning för eleverna. Så ska den svenska skolans kris lösas, enligt OECD.
Att satsa mycket pengar på skolan behöver inte betyda att resultaten automatiskt blir bra. Det konstaterar OECD på en presskonferens tillsammans med utbildningsminister Jan Björklund (FP).
Tisdagen den 18 februari överlämnas rapporten "Pisa 2012: Resources, policies and practices in Sweden" till utbildningsminister Jan Björklund. I samband med överlämnandet hålls en pressträff.
Det kan bli svårt att få skolor att delta i Pisa om de riskerar att bli uthängda i media. Det hävdar Skolverket som vill att regeringen ska stärka sekretesskyddet för de skolor som är med i undersökningen.