OECD:s första utvärdering av den svenska skolan visar att länder med goda skolresultat har högre lärarlöner än Sverige. Frågan är dock hur Sverige egentligen använder resurserna till skolan.
I dag har rapporten "PISA 2012: Resources, policies and practices in Sweden" överlämnats till utbildningsminister Jan Björklund. Rapporten presenterades vid en pressträff med Andreas Schleicher, Deputy Director, Education and Skills, OECD och utbildningsminister Jan Björklund.
Högre löner och bättre karriärvägar för lärarna. Mer disciplin och katederundervisning för eleverna. Så ska den svenska skolans kris lösas, enligt OECD.
Att satsa mycket pengar på skolan behöver inte betyda att resultaten automatiskt blir bra. Det konstaterar OECD på en presskonferens tillsammans med utbildningsminister Jan Björklund (FP).
Tisdagen den 18 februari överlämnas rapporten "Pisa 2012: Resources, policies and practices in Sweden" till utbildningsminister Jan Björklund. I samband med överlämnandet hålls en pressträff.
Det kan bli svårt att få skolor att delta i Pisa om de riskerar att bli uthängda i media. Det hävdar Skolverket som vill att regeringen ska stärka sekretesskyddet för de skolor som är med i undersökningen.
Kina, Singapore och Sydkorea hör till den absoluta Pisa-toppen. I Sverige har resultaten rasat. Ändå inspireras ländernas lärare, forskare och skolledare av de svenska eleverna och den svenska skolan.
Läser idag på Brännpunkt om olika sätt att se på skolan. Det är Torbjörn Sjöström från undersökningsföretaget Novus som skriver. Hans syfte är lite oklart. Jag blir inte riktigt klok på vad han vill uppnå.