En dator kan aldrig ersätta en duktig lärare. Däremot kan IT kan vara ett hjälpmedel i undervisning, menar Eva Lundgren, Skolverket, apropå den senaste PISA-analysen.
I bra skolor har lärarna utvecklat effektiva arbetsmetoder där man drar nytta av teknikens möjligheter. I andra skolor släpps eleverna ofta fria att i stor utsträckning arbeta på egen hand, skriver Åke Grönlund, Professor, Örebro universitet, och Jan Hylén, Fil dr, fristående utbildningsanalytiker.
Datortillgången i den svenska skolan är utmärkt. Betydligt sämre är de svenska elevernas IT-kunskaper. I ännu ett Pisa-test, denna gång digitalt, hamnar Sverige långt efter toppnationerna. Svenska elever som surfar mer än sex timmar om dagen presterar sämre i matematik och läsförståelse, visar rapporten.
Tillgången till datorer i skolan är stor. Men sätten att använda tekniken rätt hänger inte med, visar ny Pisa-studie. Satsa på lärare och på IT – i den ordningen, uppmanar Lärarnas Riksförbund.
Sveriges Skolledarförbund menar att en nationell strategi för digitaliseringen av skolorna är ett måste om vi ska komma till rätta med de sjunkande resultaten.
Det är lätt att googla, men det går inte att googla sig till en utbildning. Att ta till sig kunskap och förvärva sig bildning innebär hårt arbete – men är också i högsta grad något lustfyllt, skriver Anders Q Björkman.
Svenska elever som använder IT mycket har sämre resultat i matematik och läsning. Det visar en ny Pisa-rapport. Vid Mockfjärdsskolan i Gagnefs kommun fokuserar de på IT och där har alla elever en varsin surfplatta.
Elever som använder internet extremt mycket har de sämsta resultaten i läsförståelse och matematik, visar Skolverkets analys av den senaste Pisa-undersökningen. Samtidigt visar statistiken att Sverige har den högsta andelen extrema internetanvändare i OECD.
Svenska elever använder it allt mer - men de presterar inte bättre i den digitala delen av Pisaprovet för det. Samtidigt visar det sig att de som använder internet mest både mår och presterar dåligt.
Elever som använder internet extremt mycket har de sämsta resultaten i läsförståelse och matematik, visar Skolverkets analys av den senaste Pisa-undersökningen. Samtidigt visar statistiken att Sverige har den högsta andelen extrema internetanvändare i OECD.
Eleverna med den högsta internet- och datoranvändningen i och utanför skolan presterar sämst på Pisa-provet. Dessutom har Sverige den högsta andelen extrema internetanvändare i hela OECD. Det visar en fördjupad analys av den senaste Pisa-studien