Sverige har haft ett av de mest högpresterande och jämlika skolsystemen i världen. Dit ska vi igen. Flera indikatorer visar att kunskapsresultaten har vänt uppåt, men mer behöver göras. Regeringen fortsätter satsningarna på mer tid för lärande, åtgärder för att tidigt fånga upp elever i behov av stöd och bättre förutsättningar för lärarna att bedriva…
Coronapandemin sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa Pisa-mätning som planerat. Nu växer oron för kunskapstapp. "Det kommer att bli ännu viktigare att vi har den här typen av kunskapsmätningar efter pandemin", säger LR:s Åsa Fahlén.
Fördjupningsrapport om elevsvar i TIMSS 2019. I den här rapporten presenteras en fördjupad analys av svenska elevsvar på fyra olika kunskapsfrågor i naturvetenskap som samlats in inom ramen för TIMSS 2019. (pdf)
OECD:s Pisa-undersökning ska visa hur väl utbildningssystemen i olika länder fungerar. Efter indikationer på att Sverige har undantagit för många elever från deltagande granskar Riksrevisionen nu arbetet med att säkerställa ett tillförlitligt urval av elever till Pisa-undersökningen.
Antiklimax. Så kan man väl sammanfatta det oförändrade resultatet för svenska elever i Timss 2019 – en global kunskapsmätning i matematik och naturvetenskap som publicerades i går. Nu ger tre matteprofiler sin syn på hur resultatet ska lyfta.
Resultaten i TIMSS 19 visar att den positiva trenden bekräftas men det är samtidigt mycket oroande att likvärdigheten minskar. Vi måste hitta nya vägar att stärka skolor med sviktande kapacitet, säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
2019 års resultat för den svenska skolan i den globala kunskapsmätningen Timss beskrivs av utbildningsminister Anna Ekström som "ett styrkebesked". Från annat håll kommer dock skarp kritik mot utvecklingen.
Ordförande för Lärarnas riksförbund, Åsa Fahlén, drog en lättnadens suck när hon såg att uppgången från Timss-mätningen för fyra år ligger kvar. "Samtidigt kände jag en bestörtning över att likvärdigheten i den svenska skolan fortsätter att försämras".
Det blev ett oförändrat resultat för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019. Sverige fick i stort sett samma poäng i matematik och naturvetenskap som vid det positiva trendbrottet 2015.