Coronapandemin sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa Pisa-mätning som planerat. Nu växer oron för kunskapstapp. "Det kommer att bli ännu viktigare att vi har den här typen av kunskapsmätningar efter pandemin", säger LR:s Åsa Fahlén.
OECD:s Pisa-undersökning ska visa hur väl utbildningssystemen i olika länder fungerar. Efter indikationer på att Sverige har undantagit för många elever från deltagande granskar Riksrevisionen nu arbetet med att säkerställa ett tillförlitligt urval av elever till Pisa-undersökningen.
Falska förhoppningar om den svenska skolans resultat riskerar att lämna de mest utsatta eleverna utan nödvändig hjälp. Det skriver Daniel Åkerman på ledarplats.
Nya turer kring Sveriges resultat i Pisa, OECD:s studie som mäter 15-åringars läsförståelse och kunskaper i matematik och naturvetenskap. Svenska elevers resultat förbättrades i senaste mätningen, men sedan kom kritik om att Sverige valt bort fler elever än vad som är tillåtet för att skriva testen. Häromdagen slog OECD fast att Sverige inte gjort något…
För att vi ska kunna säkerställa rätt slutsatser utifrån resultaten i Pisa 2018 har OECD granskat Sveriges genomförande av studien ytterligare en gång. Granskningsrapporten har nu levererats från OECD till Utbildningsdepartementet och till Skolverket.
Vi behöver en analys av vad som händer med de här testerna när det börjar bli en Pisa-tävling och en betygstävling i svenska skolan. Pisa-undersökningarna är också fortfarande, eftersom vi inte har andra system för övervakning, alldeles för viktiga för att korrumperas på olika sätt, skriver skolexperten Per Kornhall.
Sverige får godkänt trots att en stor andel elever exkluderades från kunskapsmätningen Pisa 2018, anser OECD. I en granskning som utbildningsminister Anna Ekström (S) beställt kallar OECD Sveriges resultat för ”acceptabla”. Men det finns reservationer.