Pisa-chefen Andreas Schleicher har tidigare skyllt det fallande resultatet i Pisa 2022 på mobilerna. Nu får OECD i uppgift av regeringen att granska tappet.
Regeringen ger OECD uppdraget att starta en ”internationell kriskommission” för att granska kunskapstappet i den svenska skolan. Framför allt den försämrade läsförmågan.
Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste Pisa-studien från 2022. För att ytterligare fördjupa insikterna från Pisa 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en uppföljning av resultatet, skriver utbildningsdepartementet i ett pressmeddelande.
I juni scorede de danske elever en flot tredjeplads i en helt ny Pisa-måling af, hvor gode eleverne er til at tænke kreativt. En test, som Lego Fonden viser sig at have støttet økonomisk.
Elever som känner sig otrygga och upplever en bristande studiero presterar sämre. Det slår Skolverket fast i en fördjupad analys. "Självklart, men det finns andra parametrar som är lika viktiga", säger matematikläraren Anna Smit.
15-åringar som mer sällan upplever studiero på matematiklektionerna har lägre matematikresultat i Pisa 2022 jämfört med elever som oftare upplever studiero. Elever som uppfattar att det finns bristande säkerhet i skolan har också lägre resultat i Pisa 2022, visar ny rapport.
I den här rapporten redovisar Skolverket enkätdata om svenska 15-åriga elevers användning av digitala verktyg i ett nordiskt jämförande perspektiv. I rapporten undersöks även relationen mellan elevernas användning och deras resultat på PISA-provet. (pdf)
15-åringar som använder digitala verktyg i skolan några timmar per dag har högre resultat i PISA 2022, jämfört med elever som gör det sällan eller väldigt mycket. De som däremot använder digitala verktyg till annat än lärande i många timmar, både i skolan och i hemmet, har sämre resultat på PISA 2022, visar ny rapport.
Pisachefen Andreas Schleicher har pekat ut mobilerna som boven i dramat när det gäller svenska elevers fallande Pisa-resultat. Nya siffror från Skolverket ger stöd åt hans linje.
Danmark klarer sig godt i den første Pisa-test af kreativ tænkning, og det kan ifølge Pisa-forskerne bl.a. skyldes, at det kreative og praktisk-musiske anerkendes i danske læreplaner og senest endda er blevet eksamensfag.
OECD bekräftar det L varnat för – att för hög skärmanvändning har ett starkt samband med kunskapskollapsen i senaste PISA. Den mobilberoende barndomen behöver hjälp till avvänjning. Därför vill vi reglera sociala medier så att de blir tråkigare vid hög användning, skriver Johan Pehrson (L) och Lotta Edholm (L).