Antalet grundskoleelever i Stockholm med hög frånvaro har ökat med 28 procent på bara ett år. Det visar statistik från utbildningsförvaltningen som Dagens Nyheter har tagit del av.
Nya riktlinjer ska öka tryggheten i Stockholms skolor. Med ett förväntansdokument vill skolborgarrådet att föräldrarna tar ett större ansvar för elevernas frånvaro. – Dataspelsberoende är sannolikt ett stort och viktigt skäl till att barn inte kommer till skolan, säger Lotta Edholm (L).
På Hökarängsskolan har 22 elever mer än 50 procents frånvaro. Trots stora insatser ligger skolan i frånvarotoppen bland Stockholms kommunala grundskolor. "Vi behöver samverka mer med BUP och sätta in insatser för elever tidigare, kanske redan i lågstadiet", säger Fatima Messili, rektor på Hökarängsskolan.
Allt fler grundskolor kritiseras för att de inte tar krafttag mot den höga frånvaron hos elever, visar statistik som Skolinspektionen har tagit fram till DN. Men många föräldrar anmäler inte bristerna.
Anna, 11, blev som 9-åring utbränd efter att skolan inte lyckades ge henne rätt stöd. Hon har sedan dess varit hemma från skolan. "Anna kraschade. Vi såg det komma, men inte skolan", säger mamma Lisa.
Var tjugonde elev i Stockholms grundskolor var borta mer än 20 procent av skoltiden i höstas. Det handlar om 3556 elever som blivit tusen fler på bara ett år.
Over en årrække er antallet af autistiske børn, som ikke går i skole, steget og steget. De venter så længe på det rette skoletilbud, at mange ender med at lide af skolevægring, skriver radio24syv.dk om en undersøgelse fra Landsforeningen Autisme.
Köerna för utredning av autism måste bort, antalet hemmasittare i skolan måste minska och LSS får inte försämras. Det var några av kraven som framfördes under en demonstration i Härnösand vid lunchtid på tisdagen.
Antalet barn och ungdomar som vägrar att gå till skolan ökar. Lärarna behöver mer utbildning för att kunna hjälpa dessa elever menar Lärarförbundet i Kalmar.
Skolinspektionen säger att de flesta kommuner och huvudmän är bra på att fånga upp elever som har hög ogiltig frånvaro. Däremot måste de första inledande bedömningarna av en elevs frånvaro förbättras. Mycket tålamod krävs också.