Rektor Stefan Lindh brinner för det närvarofrämjande arbetet. Han har bland annat ansvarat för en kartläggning av frånvaroorsaker och har en hel verktygslåda full med tips till skolor. Under förra året delade han med sig av sina 100 bästa närvarofrämjande tips till kollegor runt om i landet.
Jag har mer än 30 orosanmälningar till socialtjänsten mot mig. Anledningen är att mina barn har diagnoser inom autism och adhd och att de under perioder inte klarat av att vistas i skolan, skriver Jiang Millington, författare och fristående debattör, i en krönika.
Sedan i höstas ska hemmasittare – elever som inte kan eller förmår komma till skolan – i stället kunna få distansundervisning. Men alla skolansvariga som sökt tillstånd för detta har fått nej, rapporterar Dagens Samhälle.
Skolverket har utrett möjligheten att införa ett nationellt frånvaroregister efter ett tillkännagivande av riksdagen till regeringen. Ett register skulle inte kunna säga något orsakerna till frånvaron utan snarare tendenser på exempelvis skolor och på nationell nivå.
Persistent absence from school caused by Covid and mental illness is hampering efforts by pupils to catch up on lost learning, according to a report by Ofsted.
Hur ska man få alla barn och unga att vilja gå till skolan? På flera skolor i länet spelas just nu teater för att uppmärksamma problematisk skolfrånvaro.
Många kommuner vänder sig nu till specialpedagogiska myndigheten för att få hjälp med elever som har mycket ogiltig frånvaro i skolan."Man förstår mer och mer att det här är ett problem som man måste lyfta på en systematiskt nivå" säger Helene Fägerblad som är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Kommunerne har pligt til at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte. Det fastslår undervisningsministerren på baggrund af en sag med en 12-årig dreng fra Odder.
Mobbeombudet i Trøndelag frykter flere barn utvikler skolevegring på grunn av mobbing. Utdanningsdirektoratet er enig, og ønsker mer fokus på problemet.