Med rätt bemötande, kunskap och anpassad miljö går det att hjälpa så kallade hemmasittare tillbaka till skolan igen. Mimers hus i Malmö är en verksamhet som helt och hållet är utformad för detta och arbetet är framgångsrikt.
Nu startar ett försök att införa stämpelklocka i digital form på Ljungskile Folkhögskola. Tanken är att eleverna själva ska kunna registrera sig på lektionerna. Bakom idén står Titiola Oyedeji från Uddevalla, vars dotters frånvaro höll på att leda till indraget bidrag från CSN (webb-tv).
Stockholms stad satsar i ett pilotprojekt på att minska skolket och få upp betygen för runt 500 elever på 16 skolor. Projektet är ett sätt att försöka minska de ökande skolklyftorna i Stockholm.
Mattias vägrade gå till skolan under hela högstadiet. Ändå lyckades han förverkliga pojkdrömmen att bli pilot. –Det var väldigt bra att mina föräldrar låg på mig om att plugga hemifrån. Jag skulle även vilja ge en eloge till skolan som ställde upp med undervisning utanför skoltid, säger han.
Som en följd av skolvägran blir ”hemmasittare” ofta väldigt isolerade. Skolkuratorn Matthias Rowe, som har träffat många elever med stor skolfrånvaro, fick idén att försöka bryta isoleringen och locka dem utanför hemmet genom en kollovecka.
Att få hemmasittare att återvända till skolan är svårt och tar tid, men det kan gå. Här är tre saker som visat sig fungera för att komma en bit på vägen.
Krismöte efter neddragningar på resursskolorna. Upprörda föräldrar till barn med särskilda behov kräver att politikerna skjuter till medel så barnen får en fungerande skolgång.
Kim, 14 år, har haft hög frånvaro sedan lågstadiet och riskerar att bli ”hemmasittare”. Det började med att hon blev retad. Sedan hamnade hon efter i skolarbetet.