I över ett år satt Fredrik hemma i stället för att gå till skolan och riskerade att få gå om nian. Nu har han sitt slutbetyg och ska utbilda sig till flygmekaniker.
Det är betydligt fler barn - uppemot 50.000 - som är hemma från skolan än vad som tidigare är känt. Det visar en ny undersökning som tar upp också giltig frånvaro. För barnen kan det få stora konsekvenser för hur de klarar skolan.
En grundskolelev i Luleå som varit frånvarande 70 procent av tiden har aldrig utretts om orsaken, trots att skolan erkänt att han behöver extra stöd. Nu kräver Skolinspektionen att kommunen vidtar åtgärder i ärendet.
Elevers frånvaro är dubbelt så stor som Skolinspektionen hävdar, enligt en ny rapport. "Hög elevfrånvaro leder självklart till stress för lärarna som försöker ge alla elever bästa möjliga undervisning", säger Svante Tideman, Lärarnas Riksförbund.
Förra året var det 74 elever i Örebro län som inte gick till skolan utan något giltigt skäl. "Vi brukar prata om hemmasittare. Det är den kategori vi är mest oroliga över", säger Margareta Borg, skolchef i Örebro kommun.
Frånvaron från skolan är mycket mer omfattande än vad som tidigare uppgivits, visar en ny kartläggning. Att mellan 50 000 och 70 000 elever har en hög skolfrånvaro är inget mindre än en nationell kris, skriver Lena Hök, hållbarhetschef Skandia, m.fl.
Bakomliggande orsaker till frånvaro kan vara många. Problemet är inte så enkelt att det handlar om daltande föräldrar. För att finna fungerande lösningar är det viktigt att ha det klart för sig, skriver Ann Edvinsson, projektledare, Skolinspektionen.
Antalet Gävleelever som i långa perioder stannar hemma i stället för att gå till skolan har trefaldigats sedan 2009. För Vasaeleven Johan Magnusson var det sjukdom och skoltrötthet som låg bakom frånvaron. Men tack vare personligt stöd fick han hjälp att komma ikapp.
För att en elev som ofta uteblir från undervisningen ska kunna hjälpas tillbaka i skolgång krävs att insatser sätts in tidigt. Men arbetet går inte att genomföra i grupp, utan kräver personlig kontakt och är mycket resurskrävande.
Allt fler elever skolkar. Skolan kan inte ensam komma till rätta med problemet. Det är därför av största vikt att flera funktioner i samhället går samman. Det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport.