Elever som känner sig ensamma eller saknar vänner på rasterna har högre risk att inte få godkänt samma år. Det visar en studie som Friends har gjort tillsammans med Örebro universitet, skriver företrädare på DN Debatt.
Barn som är ensamma i skolan löper större risk att få icke godkänt och därmed inte bli behöriga till gymnasiet. Även mobbning och skolk är faktorer som påverkar skolresultaten negativt.
Elever som känner sig ensamma eller saknar vänner på rasterna har högre risk att inte få godkänt samma år. Det visar en studie som Friends har gjort tillsammans med Örebro universitet, skriver företrädare på DN Debatt.
Den som saknar vänner och den som mobbar eller utsätts för mobbning löper en kraftigt utökad risk för att inte nå behörighet till gymnasiet. Det visar ny forskning från Friends och Örebro Universitet. Den helt unika studien som presenteras idag gäller betygen i svenska, svenska som andraspråk, matematik och engelska.
Barn som uppger att de är ensamma, som saknar socialt umgänge på rasterna, har tre gånger högre risk att få icke godkänt samma år. Det visar vår nya studie som fokuserar på hur elevers sociala sammanhang i skolan påverkar gymnasiebehörigheten, skriver företrädare för Friends och forskare från Örebro universitet.
A Waianae school, where 40 percent of students are chronically absent, is trying home visits and a partnership with family court to keep kids in class.
Stockholmsmoderater ser vuxenutbildningen som en viktig insats när det gäller att rusta unga som varken arbetar eller studerar. Samtidigt vill de ge starkare resurser åt den ordinarie skolan.