Redan när gymnasielagen infördes 2018 var problemen uppenbara. Gymnasieutbildningarna och vissa yrkesutbildningar omfattades, men inte universitetsutbildningarna. Sveriges kommuner och regioner har dessutom larmat om att det varit oklart exakt vilka utbildningar som lagen faktiskt omfattar, skriver Jenny Wennberg på ledarplats.
Lagar reglerar normalt beteenden. När värderingar och attityder nu lyfts in tar Sverige ett steg närmare en åsiktslagstiftning. Det kan bli ytterst problematiskt, skriver Peter Eriksson, integrationsstrateg i Ystads kommun.
De farhågor vi hade när gymnasielagen tvingades igenom har nu, med råge, blivit verklighet. Ansvaret för haveriet ligger på regeringen och Centerpartiet. Nu är det er skyldighet att svara på de många frågor som väckts, skriver Maria Malmer Stenergard (M) och Hans Eklind (KD).
De farhågor vi hade när gymnasielagen tvingades igenom har nu, med råge, blivit verklighet. Ansvaret för haveriet ligger på regeringen och Centerpartiet. Nu är det er skyldighet att svara på de många frågor som väckts, skriver Maria Malmer Stenergard (M) och Hans Eklind (KD).
Kjell-Åke Skoog och Anneli Malmberg Englund är båda rektorer och områdeschefer vid Fyrvalla gymnasium. På skolan hamnar flera av de ensamkommande ungdomar som med respit kunnat hålla sig kvar i Sverige, för att gå gymnasiet.
Mohammad Zaki och Abdul Kadir får stanna i Sverige så länge de går i gymnasieskolan. Enda chansen att få stanna är ett fast arbete inom byggbranschen inom sex månader.
Högskolestudenter, som inte har permanenta uppehållstillstånd, kan få svårt att klara sina studier eftersom det krävs att de kan försörja sig själva för att få förlängt uppehållstillstånd.
I Gävle kommun finns ungefär 60 unga människor med tillfälliga uppehållstillstånd. De pluggar på gymnasiet och omfattas av gymnasielagen. Elva av dem har bott på Frälsningsarméns lägergård i Rörberg i 1½ år. Men nu har de fyllt 20 år och efter nyår får de inte längre bo kvar. Mitt uppe i en asylprocess ska de…
Inger Fält, verksamhetschef för Språkcentrum, svarar på frågor från Laura Ruz Haglöf, utvecklingsledare inom området nyanlända på Center för skolutveckling.