Sedan två år placerar Upplands Väsby nyanlända barn och ungdomar direkt i vanliga skolklasser, vilket blir en stor utmaning för rektorer och lärare. – Jag tycker inte att systemet är bra, säger Christine Akalla, rektor på Väsby skola med årskurs F-9.
De kom från det krigshärjade Syrien för några månader sedan. Nu bussas de från invandrartäta Norsborg till en skola i Tullinge där de undervisas på svenska och arabiska samtidigt. Och det går bra för dem – i alla ämnen.
På onsdagen börjar fredskonferensen om Syrien och samtidigt rustar det svenska samhället för en ökande flyktingström – bara förra veckan kom 400 hit. På Ronnaskolan i Södertälje träffas kompisarna som undkommit det krigshärjade landet.
Det är fortsatt stora skillnader mellan inrikes födda och utrikes födda inom en rad områden. Andelen behöriga till gymnasiet, andelen som arbetar och andelen som röstar är fortfarande lägre bland utrikes födda, enligt en rapport från Statistiska Centralbyrån.
Nyanlända elever behöver få mer undervisningstid. Det är en av nycklarna i arbetet med att lyfta skolresultatet hos en grupp elever där alltför många lämnar skolan med icke godkänt i betyg. Därför måste betydligt fler få möjligheten att gå i en sommarskola eller på preparandkurser, skriver Aleks Sakala, Kistamoderaterna.
Att bedöma en nyanländ elevs kunskap är inte alltid enkelt. Och det kan vara svårt att avgöra om eleven behöver särskilt stöd eller inte. Denho Özmen, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten har två råd till skolhuvudmän.
Nyanlända elever från framförallt Syrien ökar och det ställer stora krav på politiker, skolchefer, rektorer och lärare. De nyanlända behöver mötas av en organisation som förstår elevernas individuella behov och förutsättningar. Skolverket storsatsar därför på stöd och utbildning för lärare och rektorer.
Vi reagerar mycket starkt mot att gymnasieeleven Laziz Sharifov satts i förvar i väntan på tvångsutvisning. Vi kräver att Laziz Sharifov omedelbart släpps ur förvar och tillåts slutföra sina gymnasiestudier. Det skriver företrädare för Lärarnas Riksförbund, LR Stud samt lärare på Fredrika Bremers gymnasieskola.
Många skolor har stora problem att involvera invandrarföräldrar i skolans arbete. Barnen kan lätt vilseleda sina föräldrar som ofta kan svenska sämre. I Linköping har man därför under flera år utvecklat en särskild föräldrautbildning.
På väg till jobbet tänker jag på Uppdrag gransknings reportage om Rosengårdsskolans nedläggning. Jag kan inte släppa tanken på att priset för elevernas misslyckade skolgång kommer att stå dem och samhället dyrt, skriver Annica Grimlund, Chefredaktör Lärarnas tidning.