Nyanlända elever med ett annat modersmål än svenska har bättre chans att lyckas i skolan om de får använda båda språken i klassrummet. Det visar ny Malmöforskning från NO-lektioner i en klass där eleverna fick växla mellan svenska och arabiska för att förstå.
Röda korset skulle träda in som ekonomisk garant om de asylsökande eleverna i Vingåker var tvungna att lämna tillbaka läsplattorna de fått av kommunen. Men nu backar organisationen sedan man inte lyckats komma överens med kommunen.
Trots att flera personer hade slagit larm om att Yara for illa hittades hon död hos sina vårdnadshavare i Karlskrona. Nu visar en ny utredning att skolan har brustit i sin anmälningsplikt.
Vingåker har alla i årskurs 4-9 fått läsplattor av kommunen. När lovet nu börjar får nästan alla elever behålla plattorna under sommaren. Asylsökande elever tvingas lämna tillbaka dem.
Möt varje elev som kommer till den svenska skolan från andra länder utifrån elevens historia och behov — och inte från färdiga mallar och åtgärdsplaner. Det är ett av huvudbudskapen i den nya boken "En bra början".
Nyanlända elever möter inte tillräckligt ofta en stimulerande, utmanande och individanpassad undervisning. Det är Skolinspektionens slutsats efter att ha följt ett trettiotal nyanlända elever i skolan.
Elever som är nyanlända till Sverige möter sällan en undervisning som präglas av stimulans, utmaningar och individanpassning i tillräcklig grad. En orsak är att kommunen ofta saknar ett samlat grepp om hur skolans arbete runt eleverna ska ske. Istället lämnas den enskilde läraren ensam att ta ansvar för hur utbildningen utformas.
Att svenska språket är nyckeln till framgång för nyanlända elever är inte hela sanningen. Många skolor lägger så mycket fokus på att lära eleverna svenska språket att de helt enkelt missar andra ämnen, visar en utredning från Skolinspektionen.