Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hulthén (S), öppnar för att bussa nyanlända elever till andra skolor. Men frågan är inte enkel, säger hon.
Sarah Zaibi är lärare i svenska på Horsbyskolan i Herrljunga och snart färdig specialpedagog. Hon har länge arbetat med nyanlända elever och på deras egen begäran gett mycket läxor. – De nyanlända elever jag mött vill ha läxor, de vill gärna lägga ett par timmar extra varje dag på det, säger hon.
Obefintliga riktlinjer för hur man ska redovisa nyanländas resultat ligger bakom den vilseledande informationen från skolförvaltningen. Det säger skolchefen Yngve Rehnström.
Skolverkets föreskrifter visar tydligt att samtliga elevers betyg ska redovisas. Det förklarar Skolverkets statistikchef Christina Sandström som inte håller med om att riktlinjerna i det fallet är vilseledande.
Eskandar Haddad har ena foten i förberedelsegruppen och den andra i femteklassen. Efter knappt ett år i Sverige är han snart redo för vanlig undervisning.
Sedan årsskiftet har 890 nyanlända skolbarn kommit till Göteborg. Fördelningen över staden är ojämn – Bergsjöskolan tar på egen hand emot fler än vissa stadsdelar.
11-åriga Aorgo började på Nybohovsskolan i Stockholm när han kom till Sverige från Bangladesh tillsammans med sin familj för tre år sedan. Han trivs bra på skolan och har snabbt lärt sig svenska och fått kompisar. När livet äntligen börjar bli bra kommer beskedet: familjen får avslag på sin ansökan om asyl. Vad händer på…
Flyktingmottagandet är ojämnt fördelat mellan kommunerna. Filipstad i Värmland har nu tagit emot så många flyktingar att man inte längre kan garantera att alla barn får gå i skolan.
Hagfors är en av de värmländska kommuner som tar emot flest flyktingar. Flera boenden är på gång och det gör att kommunens skola står inför stora utmaningar.
Generösare statliga studiebidrag och statlig ersättning till vuxenutbildningen är två viktiga åtgärder som krävs för att fler nyanlända ska kunna läsa på grundläggande och gymnasial utbildning, skriver Håkan Sörman, vd på SKL, i en replik.
Fram till och med 2016 pågår en nationell satsning för nyanlända elevers lärande. Inom ramen för denna satsning erbjuder Skolverket två olika kompetensutvecklingsinsatser för skolledare och lärare i team inom de obligatoriska skolformerna, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.