På Framtidsgymnasiet i Nyköping har skolan tagit emot en praktikant med 17 års erfarenhet av läraryrket. Kriget i Syrien tvingade Hassan Abo Hassan att fly men nu fortsätter han att undervisa i sitt nya hemland.
Andreas Diedrich pekar på brister i valideringen av nyanländas kompetens och menar att validering inte är en mirakelmedicin för att fler snabbare ska få jobb. Vi håller med, skriver företrädare för Valideringsdelegationen i en replik.
Förhoppningarna på validering av kompetens för att få fler nyanlända snabbare i arbete och underlätta integration i samhället har inte infriats. Ett problem är användningen av tolkar. Ett annat att valideringsprocessen har svårt att hantera vissa sorters kompetens, skriver forskaren Andreas Diedrich.
Från krig och misär till en lyckosam skolgång i Sverige. Suheer Sherif har studerat hur personer med utomeuropeisk bakgrund talar om sin framgångsrika skolgång och lärarens avgörande roll i deras liv. En resa hon själv gått igenom.
Bristen på studiehandledare för nyanlända elever skapar problem i skolor runtom i Sverige. Fyra av tio lärare uppger i en undersökning från Lärarförbundet att eleverna inte får tillräcklig hjälp; trots att de har laglig rätt till detta.
Fyra av tio lärare uppger att nyanlända elever inte får tillräcklig studiehandledning. Det visar en undersökning från Lärarförbundet och Novus. Lärarförbundet kräver flera åtgärder för att eleverna ska få det stöd de har rätt till enligt lagen.
Förhoppningarna på validering av kompetens för att få fler nyanlända snabbare i arbete och underlätta integration i samhället har inte infriats. Ett problem är användningen av tolkar. Ett annat att valideringsprocessen har svårt att hantera vissa sorters kompetens, skriver forskaren Andreas Diedrich.
Bristen på studiehandledare för nyanlända elever skapar problem i skolor runtom i Sverige. Fyra av tio lärare uppger i en undersökning att eleverna inte får tillräcklig hjälp – trots att de har laglig rätt till detta.
Mer yrkesvägledning, snabbare placering utifrån kunskapsnivå och fler nyanlända som får lektioner i yrkesämnen ända från början. Så tror Värnhemsskolan i Malmö att resultaten för nyanlända elever kan bli bättre.
Många nyanlända går inte vidare i skolan efter språkintroduktionen. "Det är en stor och viktig utmaning att förhindra att de hamnar i utanförskap", säger Thomas Furusten, Skolverket.