Skolpersonal måste få sätta gränser för att hjälpa alla skolans elever, med eller utan npf. Det skriver Susanne Norman och Lillemor Bergquist i en slutreplik.
Alla barn måste ha rätt till trygghet i skolan. Det har de inte om Susanne Norman och Lillemor Bergquist får bestämma. Det skriver företrädare för föräldranätverket Rätten till utbildning i en replik.
En svag ekonomisk utveckling och hög inflation gör att många kommuner skär ner på sin skolbudget. Det drabbar inte minst elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism, som redan i dag saknar det stöd som de behöver för att klara skolan, skriver Anki Sandeberg, ordförande Riksförbundet Attention.
En fjärdedel av alla elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar slås ut ur det svenska skolsystemet idag, skriver Riksförbundet Attention och manar politiker och skolledare att ta frågan på största allvar.
Skolan är på många sätt redan utmanande för elever med autism och adhd. Att då införa metoder som inte utgår ifrån elevernas individuella förutsättningar och den kunskap som finns om funktionsnedsättningar riskerar att utsätta elevgruppen för en orimligt utmanande skolgång, skriver Anki Sandberg, Riksförbundet Attention. m.fl.
Om vi vill att barn ska klara sig igenom skolan utan amfetamin som doping måste skolan förändras. Skolans pedagogik och kunskapssyn skapar farlig stress, skriver psykiatern Johan Söderlund.
Var fjärde elev med NPF är frånvarande hela eller större delen av skoltiden, visar riksförbundet Attentions årliga skolundersökning. ”Vi ser inga förbättringar”, säger ordförande Ann-Kristin Sandberg.
En fjärdedel av eleverna med npf är hemma från skolan helt eller större delen av tiden, enligt en ny undersökning från Riksförbundet Attention. ”Samhället måste reagera nu”, säger ordföranden Anki Sandberg.
En fjärdedel av eleverna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är hemma från skolan helt eller större delen av tiden. Det visar en ny undersökning från Riksförbundet Attention. (pdf)
Vår nya enkätundersökning visar att en fjärdedel av eleverna med NPF är frånvarande hela eller större delen av skoltiden, skriver Ann-Kristin Sandberg, Riksförbundet Attention.
Den här kraften är så svår att kontrollera i miljöer där den inte ges utrymme. Miljöer som sällan är anpassad för den – som skolan, skriver idrottsläraren Alexander Skytte.