Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 8 av 46

”Det är något som skaver med antalet NPF-diagnoser”

2023-08-01
Förändringarna i skolan har ställt allt högre krav på elevers förmåga att planera och resonera – långt över vad deras hjärnor är utvecklade att förmå. Till och med lärarna säger ifrån och klarar inte av att göra alla anpassningar som efterfrågas, skriver psykologen Ivo Boytchev.

Barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska få bättre stöd

2023-06-29
Elever med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) kan löpa större risk att misslyckas i skolan än andra elever. Regeringen ger nu uppdrag till Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) för att stärka stödet till barn och elever med NPF.

Vestman: ”Skolministerns särskilda undervisningsgrupper är en giftmurkla”

2023-05-12
Skolministerns idé att återinrätta särskilda undervisningsgrupper handlar mer om gruppering än om undervisning, skriver specialläraren och Specialpedagogiks krönikör Mikael Vestman. Trots allt vi vet om npf-diagnoser har skolan fortfarande ingen aning om hur elever med npf ska bemötas och undervisas – inte ens i grunden.

Rörelseprojekt på Schillerska ska stärka elevers hälsa och lärande

2023-05-10
Anders Bohman är lärare på IMA, Individuellt alternativ på Schillerska gymnasiet. Där går elever som haft lång tid av skolfrånvaro, npf-problematik och psykisk ohälsa som gjort att de inte klarat av grundskolan och fått gymnasiebehörighet. Med hjälp av ett stipendium från Stiftelsen Innovativt lärande startade han 2021 rörelseprojektet Motus.

Skolpersonal räcker inte till – kan inte hjälpa elever med adhd och autism

2023-05-10
Endast var fjärde skolpersonal upplever att de har tillräcklig kunskap för att ge barn med npf-diagnoser den hjälp de behöver. Det visar en undersökning från Karolinska institutet. "Våra medlemmar känner att man inte kan hjälpa eleverna på bästa sett" säger Helena Dübeck, Sveriges Lärare Uppsala.
178946