Den 2 maj öppnades anmälan till “Tänk tech”, ett nationellt skolprojekt som ska öka teknikintresset bland åttondeklassare och kompetensutveckla landets tekniklärare.
Fredag den 3 maj träffas de nordiska ministrarna inom utbildnings- och forskningsområdet i Stockholm. Ministrarna ska bland annat diskutera vikten av grundläggande kunskaper i skolan för att fler ska kunna läsa STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik på högskolan. Värdar för mötet är skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson.
Läs Skolportens intervju med Emma Frans, forskare och vetenskapsskribent. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Biologi och kommer att tala om källkritik, kunskapsresistens och missuppfattningar i biologiundervisningen.
Fysiktävlingar, fältexperiment och matteproblemlösning som hobby. För årets mottagare av Ingvar Lindqvistpriset i fysik, gymnasieläraren Susanne Tegler, flyter skoltid och fritid ihop.
Tillgång till rätt kompetens är avgörande för att Sverige ska kunna behålla och stärka sin konkurrenskraft i en värld där teknisk kunskap blir all mer vital. Regeringen med samarbetspartier måste ställa sig bakom en kraftfull strategi som på riktigt gör skillnad, skriver 23 företrädare för näringslivet.
Att öka antalet utbildningsplatser skulle inte automatiskt leda till fler kvalificerade naturvetare och ingenjörer, skriver Anders Håkansson, enhetschef på Skolverket, i en replik.
Läraren Preeti Gahlawat tar med sig erfarenheter från olika delar av världen in i klassrummet och kopplar ständigt naturvetenskapen till elevernas vardag. För sitt arbete belönades hon nyligen med det ärofulla Ingvar Lindqvist-priset.
Kan man få godkänt betyg efter att bara ha läst NO en termin i högstadiet? Ja, säger Skolverket! Det kan inte vara så, skriver läraren Lars Kjellander.
More than half of British girls do not feel confident learning maths while two-fifths feel insecure about science, according to a report which highlights an “alarming” gender confidence gap in schools.