Som ämnesområde befinner sig kemin mellan biologin och fysiken. Därför tenderar det att bli inklämt och relativt osynligt i grundskolans NO-undervisning.
Utbildningsministern betonar att Sverige behöver fler Nobelpris. Men skolan ska inte bara fokusera på att lyfta fram nästa generations Nobelpristagare, utan även på att skapa en kreativ miljö för lärande som tidigt kan stimulera elever till att satsa på ett framtida läraryrke, skriver Pernilla Nilsson, professor vid Högskolan i Halmstad.
Vi välkomnar att ett nytt ämnesdidaktiskt centrum kommer att starta men är oroade över att befintliga resurscentra inom naturvetenskap och teknik inte kommer att få fortsatt statligt stöd. Det skriver Nätverket för bevarandet av de nationella resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik.
Kemi och naturvetenskap behöver inte vara krångligt – och kan ingå i alla ämnen redan under de första skolåren. Det menar Vivi-Ann Långvik, filosofie doktor och föreståndare för Kemilärarnas Resurscentrum (KRC).
Ett nytt ämnesdidaktiskt centrum ska ersätta de fyra resurscentrumen för fysik, kemi, biologi och teknik. Regeringen tycker att det nuvarande systemet har varit ineffektivt, berättar Bertil Östberg, statssekreterare åt Jan Björklund. Men oron är stor för vad en sammanslagning kommer att innebära.
Skolverkets treåriga satsning på NT-utvecklare har dragit igång. Nu ska omkring 130 för- och grundskollärare och utbildningsutvecklare få möjligheten att utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper i NO och teknik.
Under sommaren har elever från Nackas kommunala skolor vunnit guldmedalj i ämnet fysik och silvermedalj i kemi i en stor internationell NO-tävling i Korea.
Det bubblar, fräser och ändrar färg. Eleverna från Strandskolan i Kristinehamn tittar fascinerat på när de pensionerade kemisterna Boris Holm och Jan-Erik Månsson ger exempel på hur kemi kan vara kul.
Ett undersökande arbetssätt i NO innebär inte automatiskt att elevernas resultat förbättras. Annie-Maj Johansson lyfter fram några avgörande förutsättningar i sin nya avhandling.
Att naturvetenskap och teknik inte står högt i kurs hos många unga är ett känt faktum. Därför har Skolverket fått regeringens uppdrag att stärka undervisningen. Veronica Bjurulf leder satsningen.
Spagetti och köttfärssås, fiskpinnar och mos. På Scheeleskolan i Köping räcker de två maträtterna i en hel månad -och i flera ämnen. Åttorna har temat mat.