Energi är ett ganska abstrakt begrepp. Att arbeta med samhällsfrågor som har naturvetenskapligt innehåll gör området konkret, tycker Cristian Abrahamsson.
Tekniska museet och Mot nya höjder tar unik satsning vidare till Gävleborg där skola, science center, näringsliv, akademi och region med förenade krafter ska öka intresset för naturvetenskap, teknik och matematik hos barn och unga.
Origorån uppstoppade fåglar till dissektionsmaterial och klassrumsakvarier. Studieobjekten har varierat över tid men djur spelar fortfarande en viktig roll i biologiundervisningen.
Utan bin, ingen frukost. Det vet eleverna på Engelbrektsskolan i Stockholm. "Biodlingen har lett till ett större intresse för bin och en insikt om hur viktiga de är för oss människor", säger NO-lärare Daniel Bengtsson.
Lärare och elever blandas med karuseller och teknik. Tivolit Gröna Lund förvandlas till ett stort klassrum för en dag när drygt 3 000 elever samlas för att utföra fysikexperiment som annars inte går att göra i skolan.
Bygga sopmaskiner och radioapparater, tillverka färgfyrverkerier och spränga plastpåsar. I Ljustadalens skola i Sundsvall kan elever och lärare gå loss ordentligt på lektionerna i NO och teknik, tack vare sitt nya science center.
En vetenskapskvinna i kemins tjänst. Så beskriver Louise Fornander sig själv. Att öka ungas nyfikenhet för kemi är en av hennes hjärtefrågor. ”Det behövs fler förebilder än de av kemister i vita rockar, så att ungdomarna ser alla de möjligheter som finns till ett spännande arbetsliv”, säger hon.
Skola och företag behöver mötas. Elever behöver bli intresserade av matematik och naturvetenskap. I Markaryd tog man hjälp av astronauter för att lösa de till synes komplicerade frågorna och hittade samtidigt en helt ny samverkansform. "Busenkelt, det är ingen raketforskning", menar projektledaren.