Alléskolans elever lär sig forskarens förhållningssätt till naturvetenskapliga ämnen. De är först i Lomma med att följa ett program, som kvalitetsgranskas av kungliga vetenskapsakademier. Fler kan få pröva i höst.
I slutet av februari fick gymnasieläraren Magnus Ehinger Kungliga Vetenskapsakademiens pris för sin undervisning. Här är hans tips för att göra NO levande i klassrummet.
Att ge ungdomar kunskap och göra dem medvetna om deras egen roll i vad som sker, lokalt och globalt, är en förutsättning för att de ska kunna vara med och påverka omvärlden och sin egen framtid. Varför minska geografiundervisningen i ett sådant läge? Det skriver Rasmus Lundberg, Tomas Nyrén och Helen Schmidinger som undervisar i…
För ungdomar som gillar sport finns mängder av sommarläger. Men för den som gillar naturvetenskap är utbudet skralt, vilket Förbundet Unga Forskare vill förändra. Tillsammans med några storföretag arrangerar de sommarforskarskolor för unga. Anmälan öppnar i nästa vecka.
Ämnet geologi har stärkts och ingår nu som en självklar kunskap i det nya geografiämnets mer analytiska och problematiserande upplägg. Det skriver två debattörer i en replik.
Relativistisk kunskapssyn. I Skolverkets kommentarer till läroplanen för grundskolan framställs naturvetenskapen som en ideologi bland andra. En relativistisk kunskapssyn har fått fotfäste i skolvärlden och den lämnar skoleleverna skyddslösa. Skolan måste vara tydlig med vad vetenskapen säger, skriver fyra forskare och debattörer.
Inget slår en skicklig ämneslärare, det vet vi alla. Men när jag går där i korridoren till min lektion funderar jag på hur det blir om några år? Kommer jag att ha några ämneskollegor då? skriver läraren Patrik Holmkvist.
”Fönster mot naturvetenskap” är ett initiativ av Göteborgs Universitet där gymnasieelever bjuds in för att träffa forskare och prova på laborativa moment.