Svenska elevers resultat i Timss-mätningen är ett styrkebesked enligt utbildningsminister Anna Ekström. Samtidigt finns problem inom skolan som måste åtgärdas, menar hon.
I Pisa 2018 exkluderades drygt 11 procent av eleverna i årskurs 8. I Timss 2019 drygt 6 procent. Men andelen nyanlända elever har inte påverkat resultatet negativt, enligt Skolverket.
Forskaren Samuel Sollerman tycker att det är vettigt att delta, men man ska alltid tolka resultaten med försiktighet. Senaste resultatet kan ändå ge lärarna lite arbetsro.
Bristen på likvärdighet i svensk skola manifesterar sig igen – denna gång i Timss-resultatet. "Vi har ett finansieringssystem av skolan som spär på skillnaderna i likvärdighet", säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.
Norske femteklassinger er blant de beste i Europa i matematikk og naturfag, men resultatene synker på ungdomsskolen, viser en internasjonal undersøkelse.
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil kritiseres af flere partier for langsommelighed i arbejdet med at tilpasse og evaluere skolereformen.
Danske skoleelevers faglige niveau i matematik er faldet markant i løbet af de seneste fire år. Sådan lyder konklusionen i den såkaldte Timss-undersøgelse, der tester niveauet i matematik og naturfag blandt 4.-klasseelever i hele verden.
There has been a sharp decline in attainment in science among 13- and 14-year-olds in England for the first time in more than two decades, according to the results of prestigious international tests published on Tuesday.
Utbildningsminister Anna Ekström tycker att de oförändrade resultaten för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019 är ett styrkebesked. "Den utförsbacke som de svenska kunskapsresultaten gjorde under många år är definitivt bruten".
I dag presenterades resultaten i den stora internationella studien TIMSS 2019 som undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och årskurs 8. Studien visar att kunskapsresultaten ligger kvar på samma nivå som 2015, den negativa kunskapsutvecklingen är därmed bruten.
En långsiktig trend av ökad skolsegration bekräftas ytterligare av resultaten i Timss-mätningen som presenterades av Skolverket under tisdagen. Det menar Anders Jakobsson, professor vid Malmö universitet. ”Grundläggande förändringar måste ske om vi ska komma tillrätta med problemen i svensk skola”, säger han.