För Magnus Andersson är slöjden och musiken oskiljaktiga. Han är slöjdlärare, folkmusiker, instrumentbyggare. – Musik och hantverk hör ihop, säger han.
Ann Rosén är bildkonstnären som började med ljudinstallationer och blev tonsättare. Med gruppen Syntjuntan syr hon syntar och spelar modern konstmusik. Nu har Syntjuntan fått bidrag för att besöka skolor i Stockholmsområdet.
”Den blomstertid nu kommer” och skolavslutningarna nalkas. Men antalet barn som inte kan sjunga ökar, och protester mot nedrustningen av musik och sång i skolan verkar ske för döva öron. Det finns dock de som inte ger upp och som – till skillnad från många beslutsfattare – lutar sig mot forskningen.
”Den blomstertid nu kommer” och skolavslutningarna nalkas. Men antalet barn som inte kan sjunga ökar, och protester mot nedrustningen av musik och sång i skolan verkar ske för döva öron. Det finns dock de som inte ger upp och som – till skillnad från många beslutsfattare – lutar sig mot forskningen. Det skriver Jenny Leonardz.
Musiklärare får inte tillräckliga förutsättningar för att bedriva sin undervisning. Det visar en undersökning från Lärarnas Riksförbund som nu vill att man måste minska undervisningsgrupperna och att lärarna får tillräckliga lokaler och utrustning.
Redan som 16-åring kom Mats Widlund in på Musikhögskolan, där han nu själv undervisar. I dag, när kommunerna sparar på musikundervisningen, får många musikaliska talanger aldrig möjlighet att utvecklas, menar han.,
Musikhögskolan Ingesund är beläget vid natursköna Glafsfjorden utanför Arvika. Här, på Karlstads universitets andra campus, har man skapat sig en egen profil som tilltalar framtida musiklärare (pdf – scrolla till s 4).
Musiklärare med erfarenhet från den kommunala musikskolan före 2007 ska få ansöka om lärarlegitimation, skriver Dagens Nyheter som citerar Sveriges Radios ”Mitt i musiken”. Det har tidigare varit en känslig fråga eftersom många musiklärare inte ansetts vara behöriga trots utbildning.
All kommunikation, all betydelseöverföring, sker i ett spel mellan den kulturella dimensionen och den personliga. Det säger Lars Lilliestam, professor i musikvetenskap.
Det vi musiklärare runt om i landet reagerar på är att vi i den nya läroplanen fått klara direktiv om att musikundervisningen ska centreras kring gruppspel, vilket vi sedan länge kämpat för, men problemet är att läroplanens direktiv inte hänger samman med kommunernas och rektorernas prioriteringar på skolområdet, skriver Mats Andersson, musiklärare i Kalmar, i…
Över 40 000 barn väntar på att få en plats inom kommunala musik- och kulturskolor. Och de kan få vänta länge.Längst kö är det för dem som vill spela gitarr. Per Edberg i Umeå har en son som väntat i tre år på gitarrlektioner.
Nästa vecka lanseras en nationell webbmötesplats för landets musiklärare. – Här kan de diskutera vad musik är och hur den ska bedömas, säger initiativtagaren och musiklärarutbildaren Göran Nikolausson.