I Tonhallen dansas, rappas och sjungs det för fullt. På lördag är det konsertpremiär och eleverna ska framföra sina musikaliska verk tillsammans med Nordiska Kammarorkestern.
Här går kunskap och musik hand i hand. Lågstadielärarna Peter Holgersson och Johannes Tigerströms musikinitiativ ”Gåspennan” har resulterat i ett gäng uppskattade pedagogiska låtar som nu används flitigt av lärare i undervisningen på skolor runtom i hela landet.
”Gåspennan” började när två lärare i Uppsala gjorde musik med sina lågstadieelever. Nu läggs låtarna upp på YouTube till hundratals av lärare runt om i landet.
Musikämnet är viktigt för elevernas utveckling och kognitiva förmåga – men det finns stora brister i undervisningen. Det måste åtgärdas, skriver Musiklärarnas Riksförening.
Den nya musikskolan har redan väckt stort intresse eftersom den vänder sig till en ofta i sammanhanget förbisedd målgrupp med ett utbud av musik och kurser för alla smaker. Finessen är att ge alla chansen oavsett ålder.
Det finns många utmaningar för lärare i bild, musik och slöjd, visar Skolverkets nya ämnesutvärdering. Tio år har gått, men saker och ting är sig lika. Så kan man sammanfatta Skolverkets utvärdering om bild, musik och slöjd i grundskolans årskurs 6 och 9.
Musik utvecklar hjärnan. Mer musik i skolan gör även att elever gör bra i från sig ibland annat språk och matematik, skriver Kristina Stenborg, Musiklärarnas riksförening.
Ärliga frågor, tid för reflektion och stöd i form av tankekartor. Det är några av verktygen Laura Brännström och hennes kollegor använder sedan ett par år tillbaka. Förhoppningen är att engagera och förmå eleverna att ta större ansvar.
Vattenkannegitarrer och tromboner gjorda av plastpåserör. Skrotmusik är projektet som uppmuntrar elever till att uppfinna instrument – av vad som helst.