Läs Skolportens intervju med Nioosha Shams, läsambassadör. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Skolbibliotek och kommer att tala om mångspråksfokus och läsfrämjande arbete.
Röster höjs om att modersmålsundervisning skulle vara slöseri med skattepengar och påstås också ha en negativ inverkan på integrationen och språkutveckling i svenska. Forskning har dock redan slagit fast att modersmålet är grunden för all annan inlärning, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlen, Sveriges Lärare.
Modersmålslärarna är ofta välutbildade och lever mitt i kulturklyftan mellan svenskt och hemländskt. De har en unik kompetens att förstå ofta snåriga problem som invandrade familjer kan ställas inför. Den kompetensen borde utnyttjas bättre, skriver Salomon Schulman, modersmålslärare i Jiddisch, i en replik.
Modersmålsundervisning är inte en mänsklig rättighet. Det vetenskapliga stödet är skakigt och kostnaden uppskattas till 2,4 miljarder. Vår bestämda uppfattning är att det inte är försvarbart, skriver Patrick Reslow (SD)
Språket är centralt för att kunna komma in i ett samhälle och integrera sig, precis på samma sätt som det är avgörande för att kunna komma ut och ta del av världen. Sverige bör bejaka språkundervisning både hemma och borta, skriver Olle Wästberg i en ledare.
Sverigedemokraterna hoppas att modersmålsundervisningen i skolan helt ska tas bort. Nu ger skolminister Lotta Edholm (L) svar om SD:s plan. "Det finns ingenting i Tidöavtalet som säger att vi skulle gå den vägen", säger hon till SVT Nyheter.
Leder modersmålsundervisning till sämre integration och språkinlärning? Det vill regeringen och Sverigedemokraterna undersöka i en utredning. Förhoppningen hos Sverigedemokraterna är att utredningen ska leda till att modersmålsundervisning i skolan försvinner.
Förskolor i Helsingborg har alltid möjlighet att boka en tolk eller språkresurs via stadens tolkförmedling. Utmaningen är att stadens tolkar är frilansare som tar uppdrag på flera olika håll. Det ville Anne Svensson på Viktoria förskola försöka ändra på och fick möjlighet att arbeta vidare med sin idé tillsammans med innovationsledare från förvaltningen och i…
Suzana Memisevic från Malmö är ”Årets språkliga eldsjäl”. Modersmålsläraren och studiehandledaren brinner för att hennes elever ska känna sig hemma i både den svenska och serbiska kulturen. "Visa tillit och samtala om kunskapskrav så att elever vet vad som förväntas av dem", säger hon.
I mars tvingas fyra av fem modersmålslärare lämna sina tjänster i Klippans kommun. Större undervisningsgrupper, skrotad studiehandledning och ett rejält ansökningsras som inte har analyserats av kommunen ligger bakom beslutet.
Läs vår intervju med Anne Reath Warren, lektor i didaktik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Hon kommer att tala om studiehandledning på modersmålet.