Barn ska ges möjlighet att utveckla och använda sitt modersmål, skriver ABF:s Helén Pettersson och Monica Widman Lundmark i en replik till Louise Erixon (SD).
Det är fortfarande oklart hur Hörby ska kunna genomföra den besparing på modersmålsundervisning som klubbades igenom hösten 2018. I en ny policy skärper kommunen kraven på vilka elever som ska erbjudas modersmål. Men modersmålsläraren Farid Shar ställer sig frågande till policyns innehåll. (webb-radio)
Ämnet modersmål bör få en viktigare roll i skolan. Eleverna ska kunna läsa ämnet under den ordinarie skoldagen även om undervisningsgruppen blir liten, enligt ett utredningsförslag.
På Scheeleskolan i Köping hänger den arabiska modersmålsundervisningen ihop med resten av undervisningen. Länken heter Tiyodora Abdulahad som i fjol prisades för sitt arbete.
Barnen i Rinkeby-Kistas kommunala förskolor har sammanlagt 84 olika modersmål och personalen 54. Ett problem, anser stadsdelsförvaltningen som nu inleder en stor språksatsning.
Approaches to integration of migrants, refugees and asylum seekers in schools vary widely in Europe. In particular, the teaching language to be used with newly-arrived migrant pupils can be a controversial topic. Should they learn only the host country language or should they be encouraged to keep their mother tongue?
Norrköpings kommun har tillsammans med LiU (Linköpings universitet) nyligen startat upp det regionala nätverket RÖST för studiehandledare. Det är första gången ett sådant nätverk startas i Sverige, och syftet är bland annat att stärka studiehandledarens roll och uppdrag. Detta väntas i sin tur bidra till ökad likvärdighet och förbättrade skolresultat.
Elever som hör till de nationella minoriteterna har sedan 1 juli 2015 utökad rätt till modersmålsundervisning. Skolinspektionen ska nu granska om de elever som har rätt till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk erbjuds det av huvudmannen.
Det mångkulturella Sverige behöver en rejäl utveckling av både modersmålsämnet och svenska som andraspråk. Det handlar inte bara om elevernas språkutveckling utan också om att bekräfta deras identitet och bakgrund, skriver forskarna Anne Reath Warren och Hassan Sharif.