The rise of cellphones has caused reading and socializing to decline among teens, writes high school and college political science teacher Jeremy Adams.
Barn under två år ska inte ha någon skärmtid alls, det finns risk för försenad språkutveckling och emotionell anknytning, säger hjärnforskaren Sissela Nutley i Fredagsintervjun. (webb-radio)
Nu införs totalt mobilförbud på skolan i Viken. Det ska leda till ökad studiero och bättre social kontakt mellan eleverna. Och samma beslut har fattats i fler skolor i Höganäs kommun.
Under 30 minuter fick eleverna på Ribbaskolan i Gränna ha på sina mobiltelefoner, när 30 minuter hade gått räknade de hur många notiser de hade fått, och resultatet blev förvånande.
Många har reagerat starkt på DN artiklar om en högstadieklass i Gränna, som fick mer än 2.000 mobilnotiser under en enda lektion. "Men det är inte säkert att ett mobilförbud gynnar elever med adhd," säger Sven Bölte som är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.
Det finns ingen tvekan om att dagens telefoner har funktioner som kan främja elevernas lärande. Men sanningen är att de inte förmår begränsa användandet till skollärandet, utan ägnar sig ofta åt att chatta, spela och kolla på Youtube under lektionerna. Helt enkelt för att de tycker att det är roligare, skriver Patrik Wincent, författare och…
En högstadieklass på 21 barn. 30 minuters lektionstid. 2 000 notiser i barnens telefoner. Dagens Nyheters undersökning som visar hur många meddelanden skolbarn tar emot i mobilen får nu Anna Ekström (S) att reagera – hon vill förbjuda mobiler på lektionstid.
2 000 mobilnotiser – under 30 minuter. Det blev resultatet av ett uppmärksammat experiment i en Grännaskola. Anna Ekström (S) vill förbjuda telefonerna, men forskaren Torbjörn Ott säger nej.